31-03-2020

Therapie BMS voor behandeling niercelkanker vergoed

Ipilimumab in combinatie met nivolumab, een eerstelijnsbehandeling van niercelkanker van lidbedrijf Bristol Myers Squibb (BMS) komt per 1 april in het basispakket. Hierover hebben het ministerie van VWS en BMS een akkoord bereikt.

Sinds december 2018 was de therapie van BMS ‘in de sluis’ geplaatst en daarmee uitgesloten van het basispakket. Gedurende deze sluisperiode heeft BMS ipilimumab (kosteloos) beschikbaar gesteld – aan patiënten die voor behandeling in aanmerking komen. BMS ontving in deze periode voor meer dan 300 patiënten aanvragen voor het geneesmiddel.

Vergoeding basispakket
Met ingang van 1 april 2020 wordt ipilimumab volledig vergoed vanuit het basispakket. Onderdeel van deze afspraak is een openbare lijstprijsverlaging van -23,1%. Het Financieel Arrangement Yervoy (ipilimumab) heeft een looptijd tot en met 31 december 2023. Voor nivolumab is recentelijk weer een akkoord bereikt voor alle bewezen effectieve indicaties en deze afspraak loopt tot 1 januari 2021.