03-03-2020

Top 35 corona behandelingen

Het gezaghebbende Genetic Engineering & Biotechnology News publiceerde maandag een top 35 van corona behandelingen in ontwikkeling. De lijst laat zien hoeveel bedrijven en wetenschappers intensief zoeken naar vaccins en medicijnen.

De lijst is opgesteld door het Center for Systems Science and Engineering (CSSE) van de Amerikaanse Johns Hopkins University.

Urgent
Wereldwijd is het aantal doden als gevolg van het coronavirus begin maart de 3.000 ruim gepasseerd. Dat maakt de zoektocht naar een goede behandeling urgent. In de top 35 van bedrijven die onderzoek doen naar een behandeling staan zeven leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen: AbbVie, Bayer, CSL, Gilead, GSK, Janssen Pharmaceutical en Sanofi.

Eerste lichting
Hét geneesmiddel of vaccin tegen corona is er nog niet, maar er zijn diverse vaccins en geneesmiddelen die veelbelovend zijn. De eerste lichting bestaat deels uit nieuwe behandelingen en deels uit vaccins of geneesmiddelen die al eerder voor andere ziektes, zoals SARS of malaria, zijn ontwikkeld.
Een aantal middelen wordt nu al getest op patiënten, andere middelen zijn nog in de ontwerpfase. Aanvullende tests zijn nodig om veiligheid en werkzaamheid voor coronapatiënten vast te stellen, voordat ze op grote schaal aan patiënten mogen worden toegediend. Dat kan maanden of zelfs enkele jaren duren, afhankelijk van de testresultaten.

Top 35 corona behandelingen