18-10-2022

‘Trage toegang betekent gemiste kansen’

prof. dr. Pieter Sonneveld
‘Langdurig gesteggel over de vergoeding van nieuwe behandelingen leidt tot gemiste kansen en verloren levensjaren’, zegt hoogleraar en hematoloog Pieter Sonneveld (Erasmus MC) in het FD van 13 oktober.

In het artikel geeft Sonneveld zijn ervaringen aan over de trage toelating van nieuwe medicijnen tegen kanker. In Nederland verloopt de introductie van deze geneesmiddelen moeizaam. VWS en het Zorginstituut onderhandelen stevig en langdurig over de prijzen van de nieuwe medicijnen, waardoor veel patiënten met multiple myeloom niet kunnen beschikken over de beste medicijnen.

Sonneveld zegt te begrijpen dat partijen moeten onderhandelen, maar geeft aan dat daar tegenover het belang van de patiënt staat. Die moet in Nederland volgens de hoogleraar te lang wachten op betere behandelingen die in bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en België eerder en ruimer beschikbaar zijn.

Wachttijd neemt toe

Gerard Schouw, directeur van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen: ‘ We zijn blij dat dit groeiende probleem publiekelijk wordt aangekaart. Het laat duidelijk zien wat de dagelijkse gevolgen in de praktijk betekenen. Patiënten wachten in Nederland op dit moment meer dan 500 dagen op nieuwe geneesmiddelen. En die wachttijd neemt alleen maar toe. Het is onacceptabel dat de Nederlandse patiënt nieuwe geneesmiddelen niet krijgt en patiënten in Duitsland wel. Dat kan en moet echt anders.’

Gemiste kansen

‘Multipel myeloom is een belangrijk voorbeeld’, aldus Sonneveld, ‘omdat de ziekte voorop loopt bij de ontwikkeling van medicijnen tegen kanker. De EMA (Europese Medicijn Agentschap) heeft afgelopen decennium opvallend veel nieuwe middelen tegen multipel myeloom goedgekeurd, dertien in totaal. Trage toelating betekent dan meer gemiste kansen. Dat proces kan zich straks herhalen bij andere vormen van kanker.’

Eindeloos vergaderen

De discussie speelt nu opnieuw rond CAR-T-therapie, een vorm van celtherapie. 'Twee CAR-T-therapieën zijn onlangs goedgekeurd door de EMA. Die zijn bestemd voor patiënten met multipel myeloom die al meerdere behandelingen achter de rug hebben. Dat zijn heel zieke patiënten. Van hen reageert een opvallend hoog percentage heel goed op de behandeling. Dat is ongekend.'

En wat doet Nederland? We stevenen weer af op een lang traject voordat vergoeding is geregeld . Die strijd is in Nederland bijna een gepland onderdeel van het toelatingstraject. Iedereen kan eindeloos vergaderen en intussen gebeurt er niets,’ aldus Sonneveld in het FD.

In een reactie zegt geneesmiddelenbedrijf Janssen te herkennen dat nieuwe medicijnen in Nederland vaak later worden geïntroduceerd. Janssen pleit voor een voorlopige vergoeding van nieuwe geneesmiddelen tijdens de onderhandelingen over toelating. Verrekening kan dan plaatsvinden na het bereiken van een akkoord over de prijs.

Artikel FD | Frustrerend dat we patiënten met kanker niet altijd de beste behandeling geven