10-11-2020

‘Uitstel modernisering GVS verstandig besluit’

De modernisering van het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) is uitgesteld tot 2023. Dat heeft minister Van Ark (Medische Zorg) aan de Tweede Kamer laten weten. De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) vindt het een verstandig besluit.

Met het jaar uitstel zorgt de minister er onder andere voor dat er voldoende voorbereidingstijd is, omdat de modernisering aanzienlijke inspanning vraagt van artsen en apothekers, waarvan toch al veel wordt gevraagd, vanwege COVID-19. Ook is er tijd nodig voor de noodzakelijke aanpassingen in de ICT-systemen en goede voorlichting en communicatie aan patiënten, artsen, apothekers, zorgverzekeraars en leveranciers.

Zorgvuldie voorbereiding
‘De coronacrisis maakt het voor alle betrokkenen onmogelijk om deze modernisering goed voor te bereiden. Van Ark geeft nu iedereen deze tijd. Uiteindelijk zit niemand zit te wachten op een overhaaste invoering van het nieuwe GVS. Dat moet zorgvuldig gebeuren,’ zegt VIG-directeur Gerard Schouw over het uitstel.

Link naar Kamerbrief minister Van Ark