06-12-2022

Vaccines Europe: ‘Meer investeren in vaccins voor volwassenen’

Vaccins, corona, flesje
De vereniging van Europese vaccinbedrijven, Vaccines Europe, lanceerde afgelopen week een rapport over de vaccins die haar leden in ontwikkeling hebben. Afgelopen juli waren dit er precies 100.

Van het veelbelovende aantal van 100 vaccins die in de pijplijn zitten, zijn 29 vaccins inmiddels doorgedrongen tot fase 3, dus vlak voor markttoelating. 46% van de kandidaat-vaccins richt zich op infecties waarvoor nog geen bestaande vaccins zijn, en 80% van de vaccins richt zich op de volwassen bevolking.

Impact

‘Vaccins hebben een enorme impact op ons leven. Dankzij vaccinaties is het pokkenvirus uitgeroeid en zijn gevaarlijke ziektes als kinkhoest, difterie en polio in Nederland zo goed als verdwenen. En stel je eens voor in wat voor wereld we zouden leven als we geen goedwerkende vaccins tegen COVID-19 zouden hebben ontwikkeld’, aldus Peter Bertens van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. ‘Vaccinatieschema's voor kinderen zijn goed ingeburgerd in heel Europa. Maar bij volwassenen is nog een wereld te winnen. Ook moeten we op onze hoede zijn: door de opwarming van de aarde kunnen infectieziektes opduiken op plaatsen waar dit tot nu toe niet gebeurt.’

Ontwikkelingen

Traditioneel werden vaccins vooral ontwikkeld tegen virale infecties. In ontwikkeling zijn echter ook vaccins tegen een aantal bacteriële infecties en tegen de malariaparasiet. Daarnaast zijn er ook therapeutische vaccins: die stimuleren het immuunsysteem waardoor dit beter in staat is bepaalde kankersoorten aan te pakken of te voorkomen. Deze vaccins zouden ook preventief kunnen worden gegeven, bijvoorbeeld als mensen het HPV of Epstein-Barr virus bij zich dragen. Van beide virussen is bekend dat ze kanker kunnen veroorzaken. Maar een dergelijk vaccin zou ook gebruikt kunnen worden als therapeutische behandeling en om mensen te genezen.

Inzet

Vaccinatie is een enorm succesvol en kosteneffectief hulpmiddel dat helpt bij het aanpakken van levensbedreigende infectieziekten. Toch besteed 77% van de EU-lidstaten minder dan 0,5% van hun gezondheidszorgbudget aan vaccinaties, volgens het rapport van Vaccines Europe. De organisatie roept dan ook op om verder te investeren in vaccinatieprogramma’s voor volwassenen. Hierdoor kunnen de ambitieuze agenda’s van het European Beating Cancer Plan en de Immunization Agenda 2030 sneller worden gehaald.