07-06-2022

YIM Figon
©

Spreker: Tammo Vastenburg

Afgelopen week organiseerden FIGON & EUFEPS in Leiden de European Medicines Days. Het thema was dit jaar: ‘Top Science Below Sea Level’. In het driedaagse programma deelden gerenommeerde wetenschappers en bedrijven de laatste inzichten op het gebied van medicijnen en gingen zij met elkaar in gesprek over het versterken van geneesmiddelenontwikkeling in Europa.

Een vast onderdeel in het programma is een presentatie van de Young Innovators of Medicines (YIM) over carrièremogelijkheden bij een geneesmiddelenbedrijf. Dit jaar verzorgde Tammo Vastenburg (Territory Manager bij Boehringer Ingelheim) de presentatie. Hij vertelde over zijn eigen switch van de financiële sector naar de farmaceutische industrie en liet zien welke verschillende functies er bij een geneesmiddelenbedrijf zijn, en wat die inhouden. Mathijs de Kleer van het FIGON Organizing Committee vulde dit aan met een interactieve sessie over voorkeuren en wensen bij het kiezen van een eerste baan.

Mogelijkheden

Na afloop waren er veel enthousiaste reacties. ‘Er is elk jaar veel belangstelling voor dit onderwerp, zowel bij bachelor- en masterstudenten als bij PhD-ers en Postdocs’, zegt Tammo. ‘Studenten weten vaak nog niet wat zij na hun studie of promotie willen doen en stellen het dan op prijs dat wij een overzicht kunnen geven van wat er mogelijk is. Na afloop ben ik nog even blijven staan om alle vragen te kunnen beantwoorden.’

Aansluiting op studie

Ook bij het carrière-event dat in de avond plaatsvond was er volop aandacht voor werken bij een bedrijf. Tammo Vastenburg en Erwin Vermeulen waren namens de Young Innovators of Medicines aanwezig: ‘Bij de informatiemarkt hebben we de kans om één-op-éen in gesprek te gaan en specifieke vragen te beantwoorden’, vult Erwin aan. ‘Vaak komen mensen die de presentatie hebben bijgewoond nog even langs om door te vragen. Ze willen dan bijvoorbeeld weten welke functies aansluiten op hun studie of informeren naar stagemogelijkheden. Daar helpen wij ze dan bij.’

Krapte op arbeidsmarkt

De YIM is blij dat zij op deze manier heeft kunnen bijdragen aan de FIGON. ‘Met de krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijk dat er voldoende mensen zijn die bij ons willen werken. Door zichtbaar te zijn voor jong talent zorgen we ervoor dat mensen goed op de hoogte zijn van wat er mogelijk is’, besluiten Tammo en Erwin.

Meer info over FIGON & EUFEPS European Medicines Days 2022