19-03-2019

Vereniging kritisch over magistraal bereiden

Wat is het standpunt van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen inzake apothekersbereidingen? Merit Boersma – hoofd Communicatie bij de Vereniging – vertelde het onlangs aan Pink Sheet, een Engelstalig digitaal vakblad.

In het artikel neemt de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen krachtig afstand van de tendens om apothekersbereidingen (magistraal bereiden) meer ruimte te geven. ‘Dat is de verkeerde manier om te werken aan duurzame betaalbaarheid van nieuwe medicijnen’, aldus Boersma.

Toegang
Het interview vermeldt ook dat de Vereniging de minister van Medische Zorg heeft opgeroepen om in kaart te brengen in hoeverre versoepeling van regels voor magistraal bereiden effect heeft op de beschikbaarheid van nieuwe medicijnen voor patiënten. Grootschalige apothekersbereidingen zijn de bom onder innovatie, stelt de Vereniging.
Er zijn andere manieren om samen een betere betaalbaarheid te realiseren, stelt Boersma. Ze noemt in het interview onder meer prijsonderhandelingen en nieuwe prijsmodellen, zoals pay for performance.

Voorziening
De journalist van Pink Sheet verwijst in het artikel naar een voorziening in de Nederlandse patentwet uit 1995. Deze voorziening, die per 1 februari 2019 van kracht werd, legt vast wat feitelijk al jaren gebeurt. Apothekers mogen op kleine schaal een geregistreerd geneesmiddel namaken, als dat niet of niet in de juiste vorm beschikbaar is. Dat mogen zij alleen doen voor hun eigen patiënten.