18-06-2019

Verslag Bio 2019 in Philadelphia

Shutterstock 1628738956 onderzoek
Van 3 tot en met 6 juni bezochten ruim 17.000 mensen de BIO International Convention 2019 in Philadelphia, 's werelds grootste biofarma congres. Shanna Ferdinandus was er bij namens de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen en vertelt over haar ervaring.

Vier dagen lang stonden nieuwe ontwikkelingen en trends in de biotechnologie in de aandacht. 'Ik heb veel verhalen gehoord over nieuwe gen- en celtherapieën die er gaan aan komen. Mogelijk potentieel levensreddende middelen', vertelt Ferdinandus. 'Veelbelovend en inspirerend. Maar tegelijkertijd hoor ik hier dezelfde zorgen die in Nederland leven; hoe zorgen we dat deze therapieën bij de patiënt terecht komen, en hoe houd je de zorg betaalbaar?'

Ecosystem Tour

Ferdinandus, die namens de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen betrokken is bij PharmInvestHolland, nam op de eerste beursdag deel aan een ecosystem-tour in het Navy Life Sciences Yard, een innovatiecampus met jonge life science bedrijven. 'Een aantal startups en gevestigde bedrijven openden hiervoor hun deuren. Heel leerzaam om te zien hoe ze hier in de Verenigde Staten omgaan met het versterken van het R&D-investeringsklimaat en samenwerking stimuleren', zegt Ferdinandus.

Hollandse avond

Health Holland was ook aanwezig op de beursvloer in Philadelphia, met een kleurrijke stand, waar tulpen, stroopwafels en een echte Hollandse fiets de boventoon voerden. 'De BIO is een uitstekende gelegenheid om te laten zien dat Nederland een aantrekkelijk vestigingsland is voor biofarmaceutische bedrijven. Met een geconcentreerde sector, en sterke banden tussen publieke en private partijen', zegt Naomi Vorsterman van Health~Holland. Onderzoeks- en educatiekracht gecombineerd met een sterk netwerk zorgt voor allerlei nieuwe innovaties in de sector. Dinsdagavond organiseerde Health~Holland een hospitality reception voor de aanwezigen.

Aanloop

De animo voor het Health~Holland-paviljoen was groot, constateerde Ferdinandus. Het bidbook dat in samenwerking met PharmInvestHolland werd samengesteld kon worden ingezien op het paviljoen. Dit boek bevat alle redenen waarom je je in Nederland moet vestigen voor biofarmaceutische activiteiten.
Op de stand werd voor het eerst een promotiefilm getoond over de biofarma sector in Nederland. Bekende gezichten uit de biotech- en geneesmiddelensector vertellen over de unieke kenmerken en kansen die ons land biedt voor de biofarma sector, zoals de hoge concentratie van geneesmiddelenbedrijven, academisch medische centra en universiteiten op een relatief klein oppervlakte, de lange traditie van publiek-private samenwerking en de sterke infrastructuur voor geneesmiddelenonderzoek.

Inspiratie

'Al met al, volle, drukke, maar vooral inspirerende dagen', zegt Ferdinandus. 'Je realiseert je hoeveel mensen zich dagelijks vol overgave bezig houden met medicijnen naar de patiënt brengen. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Je ziet hier waarvoor je het allemaal doet.'

Bidbook for the bipharmaceutical industry 2018