18-05-2021

Versnelling in vaccinatiecampagne

Coronavaccins
De vaccinatiecampagne komt op stoom. Inmiddels zijn er in ons land 7,4 miljoen prikken gezet, blijkt uit het coronadashboard van de overheid. De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) maakte een update van vragen en antwoorden over coronavaccins.

Elke dag zijn er nog nieuwe ontwikkelingen rond coronavaccins. Zo maakten Sanofi en GSK maandag bekend dat hun vaccin goede resultaten boekt in fase 2 van het klinisch onderzoek. De wereldwijde fase 3 studie start de komende weken. De twee bedrijven verwachten dat hun gezamenlijke vaccin in het vierde kwartaal van 2021 wordt goedgekeurd.

Langer in koelkast

Maandag werd ook bekend dat het Pfizer-vaccin langer in een koelkast mag worden bewaard, bij temperaturen van 2 tot 8 graden Celsius boven nul. Het Europees medicijnagentschap EMA ging ermee akkoord dat de bewaartermijn in de koelkast wordt verlengd van 5 naar 31 dagen. De verlenging geeft de vaccinerende instanties meer flexibiliteit, verwacht de Europese autoriteit.

Meer productie

Verder zoeken geneesmiddelenbedrijven wereldwijd nog intensief naar mogelijkheden om hun productiecapaciteit voor vaccins uit te breiden.
Marc Kaptein, medisch directeur Pfizer Nederland, zei op 14 mei op Radio 1 bij Sven Kockelmann te verwachten dat eind 2021 de gehele volwassen wereldbevolking gevaccineerd kan zijn. Daarvoor zijn in totaal ongeveer 11 miljard doses nodig. De geplande totaalproductie van alle fabrikanten bij elkaar is tegen die tijd 12 miljard vaccins, aldus Kaptein.

Vragen en antwoorden

Meer over de vaccinproductie én over andere onderwerpen is te vinden in het document ‘Coronavaccins: vragen en antwoorden’.

Coronavaccins: vragen en antwoorden [PDF]

Coronadashboard