26-06-2019

Vervalst geneesmiddel ontdekt bij groothandel

Shutterstock apotheek
Een groothandel in Nederland heeft vier vervalste flacons van het kankermedicijn Avastin ontdekt. De geneesmiddelen zijn onderschept voordat ze bij de apotheek of bij de patiënt terecht zijn gekomen. Dat meldt de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).

IGJ heeft de vervalste geneesmiddelen niet bij andere groothandels aangetroffen. De toezichthouder doet nader onderzoek.

Falsified Medicines Directive

De vervalsing kwam aan het licht toen een groothandel een doosje scande in het kader van het nieuwe systeem van veiligheidskenmerken dat sinds februari 2019 van kracht is, de zogenoemde Falsified Medicines Directive (FMD). Bij het scannen kreeg de groothandel een melding van mogelijke vervalsing. Avastin is een geneesmiddel van Roche tegen darmkanker, borstkanker, longkanker, nierkanker, baarmoederkanker en baarmoederhalskanker. Roche Nederland bevestigt op zijn website de vervalsing.

Unieke code

Het systeem van veiligheidskenmerken houdt in dat op iedere verpakking van receptplichtig geneesmiddel een unieke code moet staan. Ook moeten fabrikanten iedere verpakking voorzien van een middel tegen knoeien, bijvoorbeeld een zegel. Alle geneesmiddelenbedrijven die lid zijn van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen voldoen aan de FMD-eisen. De Vereniging beschouwt de FMD als een belangrijke stap in de strijd tegen vervalste geneesmiddelen en daarmee de bescherming van patiënten.

Verklaring Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd

Artikel Start FMD belangrijke stap in bescherming patiënten