04-06-2019

Video zet biofarma in schijnwerpers

Innovatie geneesmiddelen onderzoek laboratorium
Op de internationale BIO Convention in Philadelphia presenteerden Health~Holland en Invest in Holland deze week een video over de biofarma sector in Nederland. Doel: geneesmiddelen- en biotechbedrijven en investeerders verleiden naar Nederland te trekken.

Met de video The Netherlands the most dense and innovative biopharmaceutical community tonen Health Holland en Invest in Holland dat Nederland een aantrekkelijk vestigingsland is voor de biofarma sector. Bekende gezichten uit de biotech- en geneesmiddelensector vertellen over de unieke kenmerken en kansen die ons land biedt voor de biofarma sector, zoals de hoge concentratie van geneesmiddelenbedrijven, academisch medische centra en universiteiten op een relatief klein oppervlakte, de lange traditie van publiek-private samenwerking en de sterke infrastructuur voor geneesmiddelenonderzoek.

Kansen

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen ziet de komst van het Europese Geneesmiddelenagentschap EMA als een uitgelezen kan om de unieke kenmerken van Nederland als vestigingsland voor biofarmaceutische bedrijven te benadrukken. Om het internationale vestigings- en investeringsklimaat te stimuleren hebben alle stakeholders in de life science sector eind 2017 het samenwerkingsverband PharmInvestHolland gestart. De Vereniging is hier nauw bij betrokken. Eerder verscheen een gezamelijk bidbook dat Nederland positioneert als aantrekkelijke vestigingsplaats voor geneesmiddelenbedrijven en toeleveranciers.

Rakuten Medical naar Amsterdam

De verhuizing van de EMA van Londen naar Amsterdam trekt veel internationale geneesmiddelenbedrijven naar de hoofdstad. Dit weekend werd bekend dat het Europese hoofdkantoor van Rakuten Medical naar Amsterdam komt. Het biotechbedrijf dat zicht richt op precisiebehandelingen van kanker, is niet het eerste geneesmiddelenbedrijf dat naar Amsterdam komt. Novartis, Norgine, Shinonogi en Sanofi gingen Rakuten voor. Het Parool meldt dat de komst van biotech- en geneesmiddelenbedrijven heeft geleid tot circa 1.200 nieuwe banen.