11-05-2021

VIG: focus op echte oplossingen voor vaccinproductie

Vaccins, corona, flesje
Het openbreken van patenten voor COVID-19 vaccins leidt niet tot meer vaccins. Focus op echte oplossingen, zoals het opschalen van geschikte productiecapaciteit én het afschaffen van exportbeperkingen in Europa en de Verenigde Staten.

Dat schrijft de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) dinsdag in een position paper aan Tweede Kamerleden. De Tweede Kamer debatteert op woensdag 12 mei over dit onderwerp.

Technisch lastig

Het probleem zit niet bij het intellectuele eigendom, maar bij de productie. Vaccinproductie is technisch lastig. De echte oplossing is het snel verhogen van productie in bestaande fabrieken.
De ervaring leert dat het vrijgeven van patenten niet leidt tot extra productie. Moderna maakte bijvoorbeeld al op 8 oktober 2020 bekend niets te doen tegen bedrijven die inbreuk maken op hun patenten. Maar er is nog geen enkel bedrijf gestart met de productie van het Moderna-vaccin. Ook heeft nog geen enkel bedrijf aangekondigd dit te gaan doen.

Nederlandse bijdrage

Het is vanuit maatschappelijk oogpunt goed om te focussen op oplossingen die wél werken, stelt de VIG. Ook Nederland kan daaraan een bijdrage leveren. Zo kan het kabinet – samen met de geneesmiddelensector – de productie van vaccins en ingrediënten vanuit bestaande locaties verder aanjagen, en de distributie opschalen. Verder kan het kabinet aandringen op het beëindigen van exportrestricties in Europa en de Verenigde Staten. Tot slot kan Nederland vaccinatiekennis inzetten bij het vaccinatieproces in ontwikkelingslanden.

Media

Ook in de media is de laatste weken volop aandacht voor vaccinpatenten. De VIG onderschrijft het standpunt van de Europese brancheorganisatie EFPIA, en draagt dat uit in landelijke media, zoals het NOS Journaal en Goedemorgen Nederland.

Position paper VIG over patenten

VIG-woordvoerder Franc de Korte in NOS Journaal (06.05.21, vanaf 5:26 min)

VIG-directeur Gerard Schouw in Goedemorgen Nederland (07.05.21, vanaf 10:45 min)

EFPIA: ‘Vrijgeven patenten werkt averechts voor patiënten’