11-05-2021

VIG over Europese aanpak infectieziekten en kanker

Europese vlag
In aanloop naar het schriftelijk overleg over het Europees kankerbestrijdingsplan en de HERA incubator, heeft de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) haar visie op beide dossiers gedeeld met de Tweede Kamer.

In 2020 werden 2,7 miljoen mensen in de Europese Unie gediagnosticeerd met kanker, en overleden 1,3 miljoen mensen aan de ziekte. Als we nu niet daadkrachtig optreden, zal kanker tegen 2035 de belangrijkste doodsoorzaak in de EU zijn. De VIG is daarom ook blij dat de Europese Commissie het ‘EU kankerbestrijdingsplan’ heeft aangekondigd dat zich richt op alle aspecten van kanker: van preventie en diagnose tot nieuwe behandelingen en geneesmiddelen.

Europees Kankerbestrijdingsplan

Op woensdag 12 mei vindt in de Tweede Kamer het Schriftelijk Overleg ‘Europese Kankerbestrijdingsplan’ plaats. Ter voorbereiding hierop vraagt de VIG Kamerleden aandacht voor de volgende onderwerpen:

• Diagnostiek en gelijke toegang tot de juiste behandeling
  • Data
  • Homogenere aanpak intra-Europa
  • Financiering
  • De stem van de patiënt

HERA Incubator

Op dezelfde dag vindt in de Kamer de behandeling plaats van de oprichting van de Health Emergency and Preparedness Response Authority (HERA) en de start van de HERA Incubator. De coronapandemie heeft laten zien dat we in Europa een sterk systeem nodig heeft om voorbereid te zijn op toekomstige gezondheidscrises. Het voorstel van de Europese Commissie voor de oprichting van HERA is daarin een belangrijke stap.

De VIG vindt dat de opdracht van HERA in lijn zou moeten zijn met het voorstel van de Europese Commissie voor de Verordening Ernstige grensoverschrijdende gezondheidsbedreigingen. Het is van groot belang dat HERA zich richt op verschillende soorten maatregelen zoals preventie, diagnostiek, behandelingen, en vaccins. Hierbij zou HERA bestaande stimuleringsmaatregelen uit de Europese farmaceutische strategie moeten aanvullen.

Position Paper EU Kankerbestrijdingsplan (PDF)

Position Paper Commissiemededeling HERA Incubator (PDF)