09-03-2021

VIG Talk Young over preventie

Preventie komt binnen de zorg steeds hoger op de agenda, ook omdat de COVID-19-pandemie het belang hiervan aantoont. Donderdag 25 maart is er een VIG Talk Young over dit onderwerp. Met als sprekers: Esmé Lighaam en David Schuster. Aanmelden kan al!

In Het Grote Zorgdebat met elf (kandidaat) Tweede Kamerleden, maandag 8 maart, was preventie een van de vier grote thema’s. Het idee om 10% van de zorguitgaven aan preventie te gaan besteden, vond daar veel weerklank.
COVID-19 heeft nog eens indringend onderstreept hoe belangrijk een gezonde leefstijl is. Mensen met obesitas bleken bijvoorbeeld aanzienlijk meer risico te lopen op IC-opname dan mensen met een normaal lichaamsgewicht.
Maar preventie is al langer een speerpunt van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Zo tekenden in 2018 tal van partijen het Nationaal Preventieakkoord, op initiatief van staatssecretaris Paul Blokhuis. Dit convenant is gericht op het terugdringen van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Belangrijk is dat een gezonde leefstijl beter is voor onze gezondheid én de zorg ontlast en zorgkosten beteugelt.

Dagelijks werk

David Schuster (oud-voorzitter van Jong VWS) is op dagelijkse basis bezig met preventie, als senior beleidsmedewerker tabaksontmoediging bij het ministerie van VWS. Daar houdt hij zich onder andere bezig met de stoppen-met-roken zorg en het verminderen van het aantal verkooppunten van tabak. Ook vanuit de jongerentak van het ministerie krijgt dit onderwerp veel aandacht.
Esm én Lighaam (voorzitter van de Young Innovators of Medicines, oftewel YIM) stuit in haar dagelijks werk veel op het belang van preventie en vroege interventie. Ze is medisch adviseur cardiovasculaire, renale en metabole aandoeningen bij AstraZeneca. Later deze maand publiceren de Young Innovators, de jongerentak van de innovatieve geneesmiddelensector, hun nieuwe visie. Daarin heeft preventie een prominente plek.

Chatvragen

U kunt zich al aanmelden voor de VIG Talk Young, die plaatsvindt op donderdag 25 maart van 16.00 tot 17.00 uur. Deelnemers ontvangen enkele uren voor aanvang een linkje voor dit online event. Stel live een chatvraag aan Esm én en David!

Aanmelden VIG Talk Young 25 maart