30-06-2020

VIG tevreden met versnelling Europese regels klinisch onderzoek

["

Het voornemen van de Europese Commissie om de regels voor klinisch onderzoek met genetisch gemodificeerde organismen te vereenvoudigen, is goed nieuws voor de pati\u00ebnt, zegt Gerard Schouw, directeur VIG. \u2018Een stap dichterbij snellere toegang nieuwe behandelingen.'<\/p>","

De Nederlandse regering besloot in april al dat er een snellere vergunningsprocedure moet komen voor klinisch onderzoek met coronagerelateerde behandelingen met genetisch gemodificeerde organismen. \u2018Een goede ontwikkeling dat dit onderwerp ook op de Europese agenda staat\u2019, zegt Schouw. \u2018Nog mooier zou zijn als we deze versoepeling ook breder gaan toepassen in \u00e1l het klinisch onderzoek. Er zijn ruim duizend cel- en gentherapie\u00ebn in ontwikkeling, vaak revolutionaire behandelingen die voor het eerst \u00e9cht genezend zijn. Maar de huidige wet- en regelgeving is hier nog niet goed op ingericht. Het is goed dat daar steeds meer aandacht voor komt, op nationaal, maar ook Europees niveau.\u2019

Gedateerd
<\/strong>De Europese Commissie heeft voorgesteld om tijdelijk van Europese regelgeving rondom genetische modificatie af te wijken om zo klinische onderzoeken met COVID-19 vaccins en behandelingen te versnellen. De huidige regelgeving dateert van vijftig jaar geleden toen er nog nauwelijks kennis was over DNA-technologie. Hoogleraar Henk Jochemsen sprak vandaag in het Nederlands Dagblad over de versoepeling van \u2018een overwinning van het gezonde verstand\u2019.<\/p>

Brochure Cel- en gentherapie<\/a><\/p>