28-09-2021

VIG verwelkomt Organon als nieuw lid

Microsoft Teams image
Organon treedt per 1 oktober toe als nieuw lid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. ‘Wij zijn trots en vereerd dat een bedrijf met zo’n lange historie in de Nederlandse medicijnsector lid wordt van de VIG’, zegt VIG-directeur Gerard Schouw.

Organon, dat bijna honderd jaar geleden in Oss startte als geneesmiddelenbedrijf, richt zich exclusief op vrouwengezondheid. Het bedrijf, dat eerder werd afgesplitst van MSD, kreeg op 3 juni dit jaar een eigen beursnotering aan de New York Stock Exchange. Het portfolio van Organon bestaat uit meer dan 60 geneesmiddelen die beschikbaar zijn voor mensen in meer dan 140 landen. Van de circa 9.000 medewerkers wereldwijd werken er ongeveer 2.000 op productielocaties in Oss en Heist-op-den-Berg (België) of op een van de Benelux-kantoren van Organon in Amsterdam en Brussel.

Parel

Gerard Schouw: ‘Organon is een schitterende parel voor de Nederlandse medicijnsector en een mooi voorbeeld van de bloeiende LSH-industrie die we binnen onze landsgrenzen hebben. Bovendien is het goed nieuws voor vrouwen wereldwijd én goed voor de productie van geneesmiddelen in Nederland.’

Petra Willems, managing director Organon Benelux: ‘Met Organon bouwen we aan een bedrijf dat toonaangevend wil zijn op het gebied van de gezondheid van vrouwen. Onze impact zal verder gaan dan medicijnen, anticonceptie en vruchtbaarheidsbehandelingen. Omdat we weten dat we nog zoveel meer kunnen doen voor vrouwen en hun gezondheid.’

Wereld Anticonceptiedag

‘Meer aandacht voor vrouwengezondheid is en blijft helaas nog steeds noodzaak’, zegt Willems. Zo laat recent onderzoek van Organon Benelux in het kader van Wereld Anticonceptiedag zien dat maar liefst een kwart van de Nederlandse vrouwen in de leeftijd van 16-44 jaar ooit een ongeplande zwangerschap heeft gehad. De meeste vrouwen waren op dat moment jonger dan 30 jaar.

Ongeplande zwangerschap

Willems: ‘Ongeplande zwangerschap kan elke vrouw raken, waar ook ter wereld, ongeacht haar sociale of economische achtergrond. Er is nog zoveel dat we kunnen doen – wereldwijd en lokaal – om het bewustzijn over ongeplande zwangerschap te vergroten en gezamenlijk te werken aan het verlagen van de aantallen. Laten we hierover met elkaar in gesprek gaan, om het stigma van ongeplande zwangerschap te verminderen en informatie te geven die vrouwen nodig hebben om weloverwogen beslissingen te nemen.’

Onderzoek Organon Benelux in kader Wereld Anticonceptiedag [PDF]