06-05-2020

Virtuele donorconferentie haalt € 7,4 miljard op voor COVID-19

De Europese Commissie hield maandag een wereldwijde, virtuele inzamelingsactie voor de ontwikkeling van behandelingen en vaccins tegen COVID-19 die voor iedereen beschikbaar moeten zijn. Hierbij is tot nu toe € 7,4 miljard opgehaald.

Hiermee is het streefbedrag van € 7,5 miljard bijna gehaald. De Commissie zal binnenkort bekendmaken hoe het ingezamelde bedrag zal worden verdeeld over vaccins, geneesmiddelen, diagnosemiddelen en de versterking van de gezondheidszorgstelsels in verband met COVID-19. De Europese Commissie doneerde zelf € 1 miljard, Nederland doneerde € 192 miljoen.

Begin
Voorzitter van de Europese Commissie, Ursula Von der Leyen, mede-initiatiefnemer van de donorconferentie, was tevreden met de opbrengst: ‘Met deze inzet zijn we goed op weg naar de ontwikkeling, productie en uitrol van een vaccin voor iedereen. Maar dat is nog maar het begin. We moeten onze inspanningen volhouden en klaar staan om meer te doen. De donormarathon gaat verder.’

Wereldwijde coördinatie
Samen met de Duitse bondskanselier Merkel, de Franse president Macron, de Italiaanse premier Conte, de Noorse premier Solberg en voorzitter Michel van de Europese Raad sprak Von der Leyen zich uit voor een wereldwijd gecoördineerde aanpak van het virus. Ze benadrukten de noodzaak dat een mogelijk vaccin straks voor iedereen beschikbaar moet zijn. Daarbij wordt nauw samengewerkt met internationale gezondheidsorganisaties zoals de WHO, Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI) en Gavi, the Vaccine Alliance.

Overzicht donaties (bron: Europese Commissie)