28-02-2019

Volkskrant: Waarom medicijnen prijzig zijn

Zeven ceo’s van geneesmiddelenbedrijven werden dinsdag ontboden in de Amerikaanse Senaat; daar moesten zij tekst en uitleg geven over de almaar verder stijgende medicijnprijzen, aldus de Volkskrant.

Het tekent volgens de krant de wereldwijde onvrede over de kosten van nieuwe geneesmiddelen – en het gebrek aan openheid waarom die prijzen zo hoog zijn. De Volkskrant ging na welke vier argumenten bedrijven gebruiken voor de hoge prijzen. En sprak daarbij onder andere met Roche en Biogen, leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.

1. Ook al onze mislukkingen moeten worden betaald
Sheri Morin is de baas bij de Nederlandse tak van Roche. Volgens haar is de succesratio bij haar bedrijf 2 procent. Van alle pogingen die het bedrijf doet om de geheimen te kraken die moeten leiden tot een nieuw geneesmiddel, leidt 98 procent niet tot een nieuw geneesmiddel. Het laat zien, zegt Morin, wat voor een risicovolle bezigheid medicijnontwikkeling is.

2. Een goed medicijn is de patiënt en de maatschappij heel veel waard
Eelko den Breejen, de Nederlandse market access director bij Biogen: ‘Je zoekt houvast in de studies, in de klinische testtrajecten.’ Maar pas dan komt de vraag: wat is de waarde voor de samenleving? Guido van den Boom, market acces director bij Roche: ‘Als wij een prijs voorstellen, dan moeten wij van de autoriteiten juist laten zien welke directe en indirecte kosten wij besparen.’

3. Een medicijn is maar heel kort heel prijzig
‘De grootste waarde die een medicijn creëert, is nadat het patent is verlopen’, zegt Van den Boom van Roche. ‘Patiënten hebben nog dertig jaar plezier van goede medicijnen tegen nauwelijks kosten, omdat twintig jaar geleden iemand ergens de ondernemersgok nam in te zetten op de ontwikkeling ervan.’

4. Hoge winsten zijn ontzettend belangrijk
‘Iedereen wil ons het liefst behandelen alsof we een door de regering gefinancierd publiek gezondheidssysteem zijn’, zegt Roche-topvrouw Morin. ‘Wij zouden nooit zoveel geld in onderzoek kunnen stoppen als we geen private investeerders hebben.’

De Volkskrant laat de argumenten vanuit de geneesmiddelensector becommentariëren door patentrechtdeskundige Ellen ’t Hoen (die het op tafel krijgen van de juiste cijfers de nieuwe ‘oorlogszone’ noemt) en iMTA-directeur Matthijs Versteegh (die veel overeenkomsten ziet met de bankensector).

Artikel Volkskrant

Lees ook de blog van Kaja Natland over investeringen in geneesmiddelenonderzoek