03-03-2020

VWS welwillend om regelwoede medisch onderzoek aan te pakken

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) is blij met de positieve houding van minister Hugo de Jonge (VWS) om te onderzoeken of de Wet medisch-wetenschappelijk onderzoek met mensen (WMO) kan worden verlicht.

‘De WMO is veel te ver doorgeschoten, en dat gaat ten koste van de patiënt. Het is goed dat de minister naar verbetering streeft’, zegt Gerard Schouw, directeur VIG. Gisteren stuurde minister De Jonge de antwoorden naar de Tweede Kamer op vragen van het Kamerlid Bergkamp over de regeldruk in relatie tot medisch onderzoek.

Veel onduidelijkheid
‘Er is onder alle betrokkenen veel onduidelijkheid over de wet. Hierdoor ontstaat in de praktijk een grijs gebied en veel twijfel’, zegt Schouw. ‘Het is goed dat de minister deze signalen oppakt en werk aan verbetering.’

Welwillend
De Jonge geeft aan dat hij ‘welwillend is om te kijken waar we de regelgeving vanuit de overheid kunnen verlichten’. Tevens geeft hij aan dat hij bereid is te kijken ‘waar uitleg van de huidige wet- en regelgeving verduidelijking voor het veld behoeft.’

Harmonisering
De VIG zet zich samen met Dutch Clinical Research Foundation (DCRF), ACRON en Health Holland al jaren in om meer duidelijkheid te krijgen. Harmonisering van de WMO-plicht naar al het medisch-wetenschappelijk onderzoek haalt de onduidelijkheid weg. Deze oplossing vraagt om een centraal toetsingskader.

Kamervragen over ‘Regelwoede pakt funest uit voor medisch onderzoek’

Artikel EenVandaag over WMO