05-11-2019

Wetenschappelijk onderzoek profiteert van komst EMA

De komst van het Europees Medicijnagentschap EMA zet Nederland niet alleen op de kaart als een veilige haven voor geneesmiddelenbedrijven, ook het wetenschappelijk onderzoek profiteert van het EMA-effect.

Dat zegt Bart Klijsen van Innovation Exchange Amsterdam in een bijlage over 350 jaar academische geneeskunde in Het Parool. ‘Sinds de komst van de EMA krijgen we meer verzoeken van bedrijven die willen samenwerken met onderzoekers van de Vrije Universiteit, Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool Amsterdam of Amsterdam UMC.’

Impuls
In het kielzog van het medicijnagentschap trekken bedrijven uit de Life Sciences & Health-sector naar Nederland, aldus het Parool. Die ontwikkeling kan volgens Klijsen een belangrijke impuls geven aan het wetenschappelijk onderzoek in Amsterdam en omgeving.

EMA-effect
Ook de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen ziet de positieve effecten van de komst van de EMA. ‘Het is in allerlei opzichten uitstekend nieuws voor Nederland. Het is goed voor het bedrijfsleven en de werkgelegenheid in de regio Amsterdam. En het zorgt ervoor dat er meer klinisch onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen in ons land wordt uitgevoerd. Per saldo betekent dit dat Nederlandse patiënten sneller toegang krijgen tot nieuwe geneesmiddelen, omdat voor patiëntstudies nu eenmaal mensen nodig zijn.’