18-02-2020

WHO: 29,4 miljoen nieuwe diagnoses kanker in 2040

De last van kanker is groot en neemt toe. In 2018 werd bij meer dan 18 miljoen mensen wereldwijd kanker gediagnosticeerd, en dit aantal zal toenemen tot 29,4 miljoen in 2040. De grootste stijging wordt voorzien in midden- en lage-inkomenslanden.

Dat blijkt uit het onderzoek WHO Report on Cancer dat de Wereldgezondheidsraad vorige week publiceerde. Volgens de WHO kan met strategische investeringen kanker als nationale gezondheidsprioriteit beter onder controle worden gebracht.

Ongelijk en ongelijkwaardig
In 2018 overleden wereldwijd 18,1 miljoen mensen wereldwijd (één op de zes sterfgevallen) als gevolg van kanker. In 2020 zal één op de vijf mensen wereldwijd te horen krijgen dat hij kanker heeft. Daarmee is kanker een zeer ernstig gezondheidsprobleem onder alle bevolkingsgroepen, ongeacht rijkdom of sociale status, schrijft de WHO in een toelichting. Maar de manier waarop kanker wordt aangepakt is wel ongelijk en ongelijkwaardig. Met name in midden- en lage-inkomenslanden zal het aantal nieuwe diagnoses voor kanker de komende decennia flink toenemen, met 80% tot 19,6 miljoen nieuwe diagnoses in 2040.

Aanbevelingen
Volgens de WHO kan met verstandig investeren in kanker levens worden gered: door in het komend decennium tussen de $ 2,7 en $ 8,15 per hoofd van de bevolking te investeren in kanker interventies, kunnen 7,3 miljoen levens gered worden. Daarnaast geeft de Wereldgezondheidsorganisatie nog een aantal andere aanbevelingen. Nationale plannen tegen kanker en een sterke governance vormen volgens de WHO de basis van een effectieve aanpak en kunnen uitkomsten verbeteren. Ook wordt geadviseerd te investeren in primaire preventie, vroege diagnostiek, versterking kankercentra en informatiesystemen. Daarnaast roept de WHO landen op te zorgen voor betrouwbare, duurzaam betaalbare geneesmiddelen en zorgproducten.

WHO Report on Cancer