07-05-2019

‘Wij geven niet op tot longziekten uit de lucht zijn’

‘Kleine prikkels in de lucht kunnen heel vervelend zijn voor astmapatiënten.’ Sebastiaan Lommelaars van Chiesi: ‘Wij geven niet op tot longziekten uit de lucht zijn. Dit doen wij door continu te investeren in nieuwe geneesmiddelen. En wij gaan verder…’

Op dinsdag 7 mei is het Wereld Astma Dag. Volgens het Longfonds zijn er ruim 640.000 mensen met astma in Nederland. Sebastiaan Lommelaars, brand manager respiratoir bij Chiesi Pharmaceuticals, vertelt: ‘We weten nog steeds niet precies waarom sommige mensen astma krijgen en andere niet. Klachten die bij astma horen, komen regelmatig terug. Kleine prikkels in de lucht kunnen heel vervelend zijn voor astmapatiënten maar de symptomen zijn goed te bestrijden.’

Belang goede luchtkwaliteit
‘Iedereen, maar vooral de groep mensen met longaandoeningen, heeft baat bij een goede luchtkwaliteit', zegt Lommelaars. 'CO2-uitstoot zorgt voor opwarming van de aarde, wat op zijn beurt weer ernstige gevolgen kan hebben voor de luchtkwaliteit. Patiënten met longaandoeningen ervaren daar de negatieve gevolgen van.’

Verder gaan
‘Als individu kan ik slechts een bescheiden bijdrage leveren, maar als bedrijf kunnen we meer doen.’ Lommelaars: ‘In Italië is Chiesi hier al actief mee bezig, vooral door tijdens de productie van onze geneesmiddelen zo min mogelijk CO2 uit te stoten, het verbruik van water en energie te beperken en afval te recyclen. Voor Nederland wilde ik verder gaan, en ik was blij verrast dat het management me alle ruimte gaf om hiermee aan de slag te gaan. ‘Zeg maar wat je nodig hebt’ was de reactie. Dat we door de uitwerking van die plannen nu CO2-neutraal werken, maakte me zelfs trotser dan het feit dat ik brand manager werd, wat toch echt een heel mooie baan is.’

#WijGevenNietOp
De belofte van Sebastiaan Lommelaars is onderdeel van de campagne #WijGevenNietOp, waarin medewerkers van geneesmiddelenbedrijven vertellen over hun toewijding bij de ontwikkeling van nieuwe medicijnen tegen ziektes waarvan we vandaag de strijd nog verliezen. Lees het hele verhaal van Sebastiaan Lommelaars op de site WeWordenBeter.

Longfonds over astma