30-06-2020

‘Wij geven niet op tot we controle krijgen op COVID-19’

Wij Geven Niet Op i Stock 178473770
'Wij willen bijdragen aan het verbeteren van het leven van patiënten. Dat doen we door innovatieve geneesmiddelen beschikbaar te maken. Op zo'n manier dat mensen met een medische noodzaak zo snel mogelijk toegang krijgen tot onze behandelopties. Op dit moment is onze ambitie controle krijgen op COVID-19, maar er zijn veel andere ziektegebieden waar we waarde toevoegen.'

Aan het woord zijn Sander Veltkamp, Medisch Directeur bij Gilead Sciences in Nederland, en Sabina Bekavac, Business Unit Director Liver Diseases. De afgelopen maanden, na de wereldwijde corona-uitbraak, waren extra hectisch en uitdagend, in meerdere opzichten. Sander en Sabina zijn nauw betrokken bij het klinisch onderzoek naar een potentieel geneesmiddel tegen SARS-CoV-2. In Nederland leidt Sabina het team dat de lancering voorbereidt, zodra de werkzaamheid en veiligheid van dit middel voldoende bewezen is in klinisch onderzoek.

Lange geschiedenis

'Gilead heeft een lange geschiedenis op het gebied van virologie, en ook met coronavirussen. We zijn blij dat we als bedrijf onderzoeken of we patiënten een behandeloptie kunnen bieden', aldus Sabina en Sander. 'Voor mij persoonlijk was het een zeer dynamische tijd, vanuit huis met een bevlogen, internationaal team', zegt Sabina. 'De druk is hoog en ik voel me zeer verantwoordelijk, maar tegelijkertijd ben ik dankbaar dat ik een bijdrage kan leveren aan een oplossing om COVID-19 onder controle te houden.'

Impact

Voor Sander, en zijn gezin, was het aanpassen en wennen: 'Werken vanuit huis, minder contact met vrienden en familie, en de kinderen thuisonderwijs geven. Dat was niet altijd even makkelijk. Zeker niet toen we van dichtbij de impact van COVID-19 ervaarden, toen medewerkers van de GGD gehuld in witte pakken bij ons thuis kwamen om een SWAB-test af te nemen bij mijn zoontje, die corona-achtige symptomen had. Het komt dan wel erg dichtbij. Ik hoorde ook hoe ingrijpend het was voor mensen met COVID-19 om te worden opgenomen in het ziekenhuis. Ik realiseer mij wat een voorrecht het is om in deze sector te werken en me persoonlijk bezig te houden met een geneesmiddel tegen dit nare virus.'