19-02-2019

Wij geven niet op zodat de kwaliteit van onze vaccins gewaarborgd is

‘Samen doen we er werkelijk alles aan om de veiligheid en kwaliteit van onze vaccins te waarborgen. Vanaf het moment dat grondstoffen worden gecontroleerd totdat het vaccin, waar ook ter wereld, bij iemand wordt toegediend,’ zegt Marjolein Norder van MSD.

Marjolein Norder is biochemisch analist bij MSD in Haarlem. Ze vertelt wat haar werk zo boeiend maakt. ‘Het is prachtig dat er geneesmiddelen zijn om mensen beter te maken, maar het is natuurlijk nog beter als mensen helemaal niet ziek worden. Een aantal infectieziekten kan voorkomen worden met vaccins. Vaccins die eraan bijdragen dat kinderen in goede gezondheid kunnen opgroeien en dat volwassenen volop kunnen genieten van het leven.’

Veel checks
‘Je staat er niet altijd bij stil hoeveel kwaliteitschecks er plaatsvinden voordat een vaccin beschikbaar komt. Als analist op het laboratorium test ik de kwaliteit van onze vaccins,’ aldus Marjolein Norder. ‘Ik ben er trots op om voor een bedrijf te werken dat al meer dan honderd jaar meehelpt aan het ontwikkelen, produceren en distribueren van vaccins. Hier in Haarlem verpakken en distribueren we zo’n 80 miljoen flesjes en spuitjes van 10 verschillende vaccins, voor meer dan 140 landen.’

#WijGevenNietOp
De belofte van Marjolein Norder is onderdeel van de campagne #WijGevenNietOp, waarin medewerkers van geneesmiddelenbedrijven vertellen over hun toewijding bij de ontwikkeling en productie van nieuwe medicijnen tegen ziektes waarvan we vandaag de strijd nog verliezen. Lees hier het hele verhaal van Marjolein Norder.