26-11-2019

Ziekenhuis wint Sanofi Onco Care Challenge 2019

Op 20 november won het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis uit Tilburg de finale van de Onco Care Challenge 2019 met hun project ‘Angst aanpakken is niet eng’. Het project richt zich op angst als een veelvoorkomende emotie bij patiënten met kanker.

Met een sterk betoog wist het ziekenhuis de jury te overtuigen. Zij ontvingen een prijs van €5.000, waarmee zij hun project mogen gaan uitvoeren. ‘Het project stelt de patiëntenzorg voorop en zorgt ervoor dat de kwaliteit van leven van de patiënten wordt verbeterd’, aldus de jury. Ook de twee andere genomineerde projecten werden tijdens de finale gepresenteerd om zo uitwisseling van ideeën ter verbetering van oncologische zorg te stimuleren.

Over het winnende project

Angst komt veel voor bij patiënten met kanker. Voor deze angst kan medicatie worden voorgeschreven, maar oncologische patiënten gebruiken al veel medicatie. Polyfarmacie wordt daardoor een steeds groter probleem en kan zorgen voor ziekenhuisopnames die vermeden hadden kunnen worden door minder medicatiegebruik. Het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis streeft ernaar om angst te behandelen zonder het gebruik van medicijnen door mensen extra aandacht te geven of afleiding te bieden.

Sanofi Onco Care Challenge

Met de Onco Care Challenge biedt Sanofi, lid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, een podium voor het stimuleren en uitwisselen van ideeën. Sanofi ondersteunt het meest innovatieve project dat een aantoonbare bijdrage levert aan de verbetering van oncologische zorg op maat. Op deze manier is er samen met zorgverleners extra aandacht voor verbeteringen in de zorg voor patiënten met kanker.

Website Onco Care Challenge Sanofi