Internationaal

Hoewel elk land zijn eigen inrichting van het zorgstelsel kent, is de ontwikkeling van geneesmiddelen een wereldwijd proces. De leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen zijn onderdeel van internationaal opererende bedrijven.

23057_ONTWIKKELINGSLANDEN_01-1
23057_ONTWIKKELINGSLANDEN_01

Omdat de zorg in ieder land anders is, zorgt dit ook voor veel inefficiëntie. Elk land stelt immers andere eisen aan de toelating van geneesmiddelen. Om dergelijke processen beter in te richten werkt de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelenop Europees niveau samen.

Europese koepel
Zo is de Vereniging lid van de European Federation of Pharmaceutical Industries and Associations (EFPIA), de Europese koepel van geneesmiddelenbedrijven. Hierin spreekt de Vereniging over nieuwe ontwikkelingen zoals Value-Based Healthcare en over een Europese toelating van nieuwe therapieën. De Vereniging verwelkomt dan ook het voorstel van de Europese Commissie om de beoordeling van geneesmiddelen Europees te regelen. Dit zorgt namelijk voor een snellere beschikbaarheid van behandelingen.

Belangenorganisatie IFPMA
Naast het lidmaatschap van EFPIA is de Vereniging ook lid van de internationale belangenorganisatie IFPMA, de International Federation of Pharmaceutical Manufacturers and Associations.

EFPIA

IFPMA