12-01-2021

Aantal coronavaccins in ontwikkeling stijgt naar 235

Het aantal vaccins tegen het coronavirus in ontwikkeling blijft stijgen. Op 6 januari waren er volgens de WHO 235 vaccins tegen het coronavirus in ontwikkeling. Daarvan worden er al 63 getest op mensen. De andere 172 zitten nog in de preklinische fase.

De Europese Commissie gaf op 21 december goedkeuring voor (voorwaardelijke) markttoelating van het eerste vaccin in Europa: het mRNA-vaccin van Pfizer/BioNTech. Afgelopen week gaf het Europese Medicijnagentschap EMA ook een positief advies af voor het mRNA-vaccin van Moderna. De verwachting is dat de EMA nog voor het einde van de maand het vaccin van AstraZeneca/Oxford University gaat beoordelen.

Start vaccinatie Nederland

Op 6 januari is Nederland begonnen met het vaccineren tegen corona. In het Brabantse Veghel werd de eerste prik gegeven aan Sanna Elkadiri, medewerker van verpleeghuis in Boxtel. Zij kreeg onder grote belangstelling van de pers het Pfizer-vaccin toegediend. De eerste groep die wordt opgeroepen bestaat uit medewerkers van verpleeghuizen, gehandicaptenzorg, wijkverpleging en Wmo. De Gezondheidsraad geeft advies over welke mensen als eerste gevaccineerd worden.

Fase 3

Van de in totaal 235 vaccins in ontwikkeling, bevinden zich 21 kandidaat-vaccins (inclusief de reeds goedgekeurde vaccins) zich in de klinische fase 3, waaronder meerdere leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (Pfizer, Janssen, AstraZeneca en GSK). In fase 3-onderzoek worden kandidaat-geneesmiddelen op grootschalige wijze getest op veiligheid en werkzaamheid van het kandidaat-medicijn. Het Duitse Curevac kondigde deze week een samenwerking aan met Bayer voor de verdere ontwikkeling (fase 3), productie en distributie van zijn coronavaccin.

Leden VIG

GSK werkt aan meerdere kandidaat-vaccins. Daarbij werkt het bedrijf samen met Medicago, Sanofi Pasteur en Clover Biopharmaceuticals. Lilly heeft noodtoestemming (Emergency Use Authorization, EUA) van de FDA gekregen voor een antilichaamtherapie voor de behandeling van COVID-19. Virusremmer remdesivir van Gilead werd vorig jaar als eerste medicijn tegen COVID-19 onder voorwaarden goedgekeurd door de Europese Commissie.

WHO-overzicht (6 januari)

Q & A vaccins (VIG)