09-04-2019

Belang preventie benadrukt op GGG-congres

["

\u2018Vaccins zijn essentieel bij het definitief be\u00ebindigen van de hiv-epidemie\u2019, zei Hanneke Schuitemaker, hoogleraar Virologie en werkzaam bij Janssen Vaccines & Prevention, tijdens het GGG-congres, dat deels in het teken stond van preventieve geneesmiddelen.<\/p>","

\u2018Na schoon water hebben vaccins het grootste effect gehad op de levensverwachting\u2019, aldus Schuitemaker, Global Head of Viral Vaccine Discovery and Translational Medicine bij Janssen. Ze richt zich al twintig jaar aan het ontwikkelen van vaccins voor global health problemen, zoals ZIKA en hiv. Op het Goed Gebruik Geneesmiddelen Congres op 4 april in Amsterdam vertelde ze over de stappen die haar bedrijf zet op het gebied van een preventief hiv-vaccin. \u2018De variatie tussen de verschillende hiv-subtypes, maakt het vinden van een vaccin tot een hobbelige weg\u2019, vertelde ze een volle Beurs van Berlage 4 april. \u2018Toch zijn we hoopvol\u2019, besloot ze. \u2018We testen momenteel ons vaccin in een fase 2-onderzoek in zuidelijk Afrika.\u2019

Vaccinatiegraad
<\/strong>Ab Osterhaus, professor en directeur-oprichter van een nieuw onderzoeksinstituut aan de Veterinaire Universiteit in Hannover, sprak over het rijksvaccinatieprogramma en de waarde van vaccinatie in de praktijk. Hij maakt zich zorgen over de teruglopende vaccinatiegraad in Nederland. Op de vraag \u2018Hoe krijgen we de vaccinatiegraad omhoog\u2019, gaf een meerderheid van de zaal aan dat er meer en betere communicatie nodig is.

Alzheimer
<\/strong>Philip Scheltens, directeur van het Alzheimercentrum Amsterdam en initiatiefnemer van het Deltaplan Dementie, ging in op recente ontwikkelingen, toekomstverwachtingen en doelen rondom de ziekte van Alzheimer. Dementie is inmiddels de snelst groeiende doodsoorzaak en daarmee de duurste aandoening van dit moment. En toch wordt er naar verhouding minder in ge\u00efnvesteerd in oplossingen, constateert Scheltens.

#WijGevenNietOp
<\/strong>De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen ondersteunt goed gebruik van geneesmiddelen. De Vereniging werkt daarbij samen met verschillende zorgpartijen samen in het programma Goed Gebruik Geneesmiddelen. Dit programma heeft als doel het effectiever, veiliger en doelmatiger inzetten van bestaande geneesmiddelen. \u2018Ik heb weer veel gehoord over mooie initiatieven en hoopvolle onderzoeken naar nieuwe geneesmiddelen die in de toekomst wellicht voor genezing kunnen zorgen van ziekten die nu nog onbehandelbaar zijn. En over technologie\u00ebn die goed gebruik optimaliseren\u2019, zegt Dineke Amsing, programmamanager GGG bij de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.
\u2018We zetten alles op alles voor de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen. Maar als het eenmaal beschikbaar is, is het minstens zo belangrijk om het gebruik van geneesmiddelen te volgen en te verbeteren en verspilling tegen te gaan. Niet alleen voor een effectievere zorg, maar ook vanwege het belang van kostenbeheersing. Daar blijven we ons voor inzetten, samen met andere stakeholders in de zorg.\u2019<\/p>"]