01-08-2022

Carla Vos analyseert medicijntekorten in The Lancet

Carla Vos
‘Het preferentiebeleid van zorgverzekeraars maakt de medicijnvoorziening in Nederland kwetsbaar’, zegt Carla Vos, hoofd Kennis & Beleid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG). Ze wordt geciteerd in een artikel over medicijntekorten dat The Lancet 30 juli online plaatste.

Aanleiding voor het artikel in The Lancet is de nieuwe regelgeving voor een veiligheidsvoorraad van 2,5 maand voor de meeste receptmedicijnen. Die maatregel wordt per 1 januari 2023 van kracht in Nederland. Het ministerie van VWS hoopt hiermee de tekorten aan met name generieke medicijnen in Nederland te beperken.
‘Volgens veel analyses is Nederland slachtoffer van het eigen succes bij bestrijding van hoge prijzen’, schrijft auteur Ferry Biedermann van The Lancet. Hij stelt dat Nederland binnen Europa een van de hardst getroffen landen is, als het gaat om medicijntekorten.

Preferentiebeleid
‘Het preferentiebeleid, dat steeds gericht is op het vinden van de aanbieder met de laagste prijs voor een bepaald medicijn dat uit patent is, ontmoedigt andere aanbieders om het medicijn in ons land óók aan te bieden’, analyseert Vos. ‘Soms geldt dat zelfs voor onze innovatieve lidbedrijven die het oorspronkelijk gepatenteerde medicijn nog kunnen leveren. Die ontwikkeling maakt ons kwetsbaar, want als bij die ene leverancier productieproblemen ontstaan, is het bij andere bedrijven niet zo simpel om de productie snel op te schalen. Daarbij is het goed om te beseffen dat de internationale toeleveringsketens van medicijnen de laatste jaren überhaupt minder betrouwbaar zijn geworden. Een probleem met grondstoffen of productie in China en India heeft direct zijn weerslag op onze medicijnvoorraden in Nederland.’

Nederland kwetsbaar
‘Ik ben een grote fan van het preferentiebeleid, want het heeft veel besparingen opgeleverd’, zegt Bart van den Bemt (apotheker en hoogleraar Personalized Pharmaceutical Care in het Radboudumc) in The Lancet. Toch zijn we in Nederland volgens hem op het punt gekomen waarbij de prijzen zó laag zijn, dat Nederland kwetsbaar is geworden in de Europese markt.
‘Als een medicijnfabrikant de keus heeft om op een medicijn wel een redelijke marge te verdienen in Duitsland en niet in Nederland, zal hij eerder aan Duitsland leveren’, aldus Van den Bemt.

Prijzen 60 % lager

Ook Marcel Levi, voorzitter van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), is kritisch over de lage medicijnprijzen in Nederland.
‘Als bedrijven gaan stoppen met produceren of verspreiden van medicijnen, omdat ze zeggen dat ze de vrachtwagens voor het vervoer niet meer kunnen betalen uit de opbrengsten, moeten we misschien toch kijken of we de prijzen iets kunnen verhogen.’
Vorig jaar lag het gemiddelde prijsniveau van medicijnen in Nederland zo’n 60 % onder dat van 1996, volgens de Stichting Farmaceutische Kengetallen (SFK).

Artikel The Lancet

NOS: Agressie aan de balie leidt tot uitstroom apotheekpersoneel

Kamer wil meer zicht op gevolgen GVS-wijziging voor patiënten