11-03-2020

Ferme industriepolitiek EU zet in op betere bescherming IP (innovatie)

Gerard Schouw nw 09-2021
De Europese Commissie heeft woensdag haar nieuwe industriepolitiek gelanceerd. Hierin staat dat het intellectueel eigendom beter beschermd moet worden. De VIG is blij met de stevige aandacht voor de bescherming van innovatie en verwacht dat de Nederlandse regering dit beleid omarmt.

Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen: 'Het is verstandig dat de Europese Commissie sterk inzet op de bescherming van intellectueel eigendom. Dit is de basis van alle innovatieve industrieën . Ik verwacht dat ons kabinet deze aanpak omarmt.'

Toekomstbestendig

Doel van de nieuwe EU-strategie is de Europese industrie toekomstbestendig maken. Het bevat een pakket maatregelen die de industrie moet helpen bij de transitie naar 'klimaatneutraliteit en digitaal leiderschap'. Het actieplan voor intellectuele eigendom is gericht op onder andere het handhaven van de technologische soevereiniteit, het bevorderen van gelijke concurrentievoorwaarden en het bestrijden van diefstal van intellectueel eigendom.

Sleuteltechnologie

De Europese Commissie ziet geneesmiddelen als een van de sleuteltechnologien die van strategisch belang zijn. De toegang tot geneesmiddelen is cruciaal voor de veiligheid en autonomie van Europa, aldus EC-voorzitter Ursula von der Leyen. In de EU-geneesmiddelenstrategie die eind dit jaar verschijnt.

Grondstoffen

De nieuwe industriestrategie bevat ook een actieplan die de levering van kritieke grondstoffen en geneesmiddelen moet waarborgen. Deze zijn volgens de Europese Commissie van cruciaal belang voor de versterking van de industriële en strategische autonomie van Europa.

Bijdrage Europese geneesmiddelensector

De geneesmiddelenindustrie investeerde in 2018 naar schatting 36,5 miljard in R&D in Europa. In de sector zijn ongeveer 765.000 mensen werkzaam in Europa en volgens een rapport dat PwC in juni 2019 publiceerde, ondersteunt ze indirect ongeveer 2,7 miljoen banen in de EU. De activiteiten van de farmaceutische bedrijven dragen voor meer dan 100 miljard rechtstreeks bij aan de economie van de EU.