25-03-2019

‘Hans bedankt, welkom Carmen!’

‘Wij bedanken Hans Schikan heel hartelijk voor het geweldige werk wat hij heeft gedaan en verwelkomen Carmen van Vilsteren! We zijn blij met haar komst,’ zegt Gerard Schouw, directeur van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.

Gerard Schouw: ‘Wij prijzen de ambitie van Carmen van Vilsteren om de Life Sciences & Health sector nog beter op de kaart te zetten, zowel nationaal als internationaal. Dat is juist nu van belang in verband met de komst van de EMA.’

Nieuw boegbeeld
Carmen van Vilsteren is per 1 april 2019 het nieuwe boegbeeld van de Topsector Life Sciences & Health. Met deze benoeming tot voorzitter van het Topteam Life Sciences & Health door Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Mona Keijzer neemt Van Vilsteren het stokje over van waarnemend boegbeeld Hans Schikan.

Ruime ervaring
Van Vilsteren heeft ruime kennis en ervaring binnen de wetenschap en het bedrijfsleven, en bezit een ondernemende geest. Zo werkte zij eerder in de medische industrie, bij Philips en later als CEO en co-founder van onder andere Microsure. Ze is directeur van het Strategic Area Health van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), en voorzitter van het bestuur van EIT Health Benelux. Van Vilsteren zal haar werkzaamheden bij de TU/e combineren met haar rol bij de Topsector.

Nederland toonaangevend
Van Vilsteren: ‘Het Nederlandse onderzoek en bedrijfsleven hebben een toonaangevende rol op het gebied van innovaties in de gezondheidszorg. Om de impact op de kwaliteit van leven van mensen wereldwijd te vergroten, zet ik mij graag in om deze positie verder te versterken en internationaal uit te bouwen.’

Hans Schikan interim
Na het overlijden van voormalig boegbeeld Jan Raaijmakers in oktober 2017, toonde biotech ondernemer Hans Schikan zich als waarnemend boegbeeld een gedreven voorvechter van innovatie in de Life Sciences & Health sector.
Zo was Hans Schikan moderator van de bijeenkomst EMA: Kansen voor de Nederlandse biofarmaceutische sector op 15 november vorig jaar. Tijdens die bijeenkomst van PharmInvestHolland, het samenwerkingsverband van stakeholders uit de sector voor de verbetering van het Nederlandse biofarmaceutische vestigingsklimaat, werd het nieuwe bidbook met de propositie voor Nederland aangeboden aan Kamerleden Jessica van Eijs en Leendert de Lange.

Successen
De LSH sector zette mede dankzij Schikan een aantal grote successen neer. Allereerst zijn er nationale samenwerkingsverbanden gevormd op onder andere regeneratieve geneesmiddelen (RegMed XB) en hart- en vaatonderzoek (Dutch CardioVascular Alliance). Maar ook de komst van het Europees Geneesmiddelen Agentschap (EMA) resulteerde reeds in diverse vestigingen van (bio)farmaceutische bedrijven in Nederland. Deze dagen vertegenwoordigt Health-Holland de sector op de BIO-Europe Spring beurs in Wenen.

PharmInvestHolland

Bidbook