20-04-2022

Kamerleden ontvangen eerste exemplaar Inspiratiegids Verspil geen Pil

Overhandiging Inspiratiegids Verspil geen Pil; Joba vd Berg; Liane de Haan
De Kamerleden Joba van den Berg (CDA) en Liane den Haan (Fractie den Haan) hebben woensdag het eerste exemplaar in ontvangst genomen van de digitale Inspiratiegids Verspil geen Pil. De gids geeft een actueel overzicht van de gezamenlijke inspanningen van de medicijnketen om medicijnverspilling tegen te gaan, én toont de kansen voor verdere terugdringing van verspilling.

In het tijdelijke onderkomen van de Tweede Kamer overhandigde Brigit van Soest namens de Coalitie Duurzame Farmacie - een samenwerkingsverband van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, BOGIN, Neprofarm en KNMP - de gids aan de twee Kamerleden. Joba van den Berg: ‘Een mooi initiatief dat bijdraagt aan het voorkomen van medicijnverspilling in de hele keten, van productie tot het voorschrijven en uitgifte. Het ondersteunt zinnige zorg en voorkomt milieubelasting.’

Liane den Haan vult aan: ‘Mooi om te zien dat alle ketenpartners in de keten hieraan hebben meegewerkt. Een inspirerend voorbeeld dat aantoont dat samenwerking belangrijk is en dat iedereen zijn of haar steentje kan bijdragen.’

Gezamenlijke inspanning

Van Soest is trots op de interactieve Inspiratiegids. ‘Het is een gezamenlijke inspanning van alle partners in de medicijnketen en laat de kracht van samenwerking zien bij de aanpak van dit soort complexe problematiek.’

De Inspiratiegids laat zien dat verspilling in de gehele geneesmiddeldistributie- en gebruiksketen plaats vindt. Dus ook op niveau van de geneesmiddelenproducent, de groothandel, de voorschrijver, binnen de apotheek zelf, de drogist, én in het ziekenhuis of zorginstelling. En ook patiënten spelen hier uiteraard zelf een belangrijke rol in. Het voorkomen en terugdringen van medicijnverspilling is daarom een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid, vindt Van Soest.

Groene bril

Van Soest: ‘De gids is interactief en laat per ketenpartner zien wat je concreet kunt bijdragen. Het bevat ook een implementatieplan waar je samen met je team direct mee aan de slag kunt. Dus zet je ‘groene bril’ op en laat je inspireren. Medicijnen zijn veel te waardevol, dus verspil geen pil!’

Klik hier om de Inspiratiegids Verspil geen Pil te raadplegen. Heb je zelf een inzicht of voorbeeld dat je wilt delen, mail dan naar: [email protected].