11-02-2020

Lilly beëindigt onderzoek met solanezumab voor erfelijke Alzheimer-variant

Eli Lilly maakte maandag bekend te stoppen met een klinische studie rond het Alzheimer-medicijn solanezumab. Het betreft een onderzoek dat in 2010 startte naar een erfelijke variant van deze ziekte. Eli Lilly blijft werken aan een medicijn tegen Alzheimer.

Analyse van deze onderzoeksgegevens maakte duidelijk dat solanezumab verlies van geheugen en cognitieve functies onvoldoende afremt. Deze studie was gericht op de behandeling van patiënten met (een risico op) een erfelijke variant van Alzheimer, die wordt veroorzaakt door een zeldzame genetische afwijking, ook bekend als autosomaal dominante ziekte van Alzheimer. Een ander klinisch onderzoek van Eli Lilly rond solanezumab, gericht op de bestrijding van amyloid, gaat gewoon door.

Niet opgeven
Eli Lilly is al dertig jaar bezig met een zoektocht naar oplossingen voor mensen die lijden aan de ziekte van Alzheimer. Ondanks de recente tegenslag zet Eli Lilly dit onderzoek voort. ‘We willen van betekenis zijn voor deze mensen en hun naaste omgeving’, zegt Pieter Grasveld, director Corporate Affairs bij Eli Lilly Nederland. ‘Het goede nieuws is dat we doorgaan met onderzoek naar solanezumab en diverse andere werkzame stoffen, die hoop bieden. Wij geven niet op.’

Dementie: meer samenwerking en gedeelde data nodig

Biogen vraagt registratie aan voor Alzheimer-medicijn