14-07-2020

Nieuw WHO-overzicht: 23 coronavaccins in klinische fase

Op 13 juli waren er volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) 160 vaccins tegen het coronavirus in ontwikkeling. Daarvan worden er al 23 getest op mensen, in klinisch onderzoek. De andere 137 zitten nog in de preklinische fase.

Bij enkele van de 23 kandidaat-vaccins in de klinische fase zijn lidbedrijven betrokken van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, zoals Pfizer/BioNTech/Fosun Pharma, AstraZeneca/University of Oxford en GSK/Clover Biopharmaceuticals Inc./Dynavax.

In de lijst met vaccinkandidaten die nog in de preklinische fase zitten, staan ook enkele leden van de VIG: Janssen, GSK, Sanofi Pasteur en Merck. Virusremmer remdesivir van geneesmiddelenbedrijf Gilead is, als eerste medicijn tegen COVID-19, onder voorwaarden goedgekeurd door de Europese Commissie.

Nederland groot in onderzoek
Er lopen tientallen onderzoeken in Nederland, meldt het Financieele Dagblad vandaag. 'Als klein landje zijn we best groot in het onderzoek naar coronavirussen', zegt Eric Snijder, hoogleraar moleculaire virologie van het LUMC. Hij vindt dat er wel veel nadruk ligt op het ontwikkelen van een vaccin. ‘Geneesmiddelen zijn minstens zo belangrijk, al is het maar om de tijd te overbruggen tot er een vaccin is.’

Overzichtspagina met coronanieuws

WHO-overzicht (PDF)