22-10-2021

Nieuwe medicijnen toegankelijker maken én Nederland als medicijnhub

Marco Frenken Elsevier okt21
VIG-voorzitter Marco Frenken ziet twee belangrijke uitdagingen, vertelt hij deze week in Elsevier Weekblad: nieuwe medicijnen toegankelijker maken én Nederland als medicijnhub. 'Deze kans moeten we pakken.'

[Fotografie Olivier Middendorp/Elsevier 23 oktober 2021]
Over de vergoeding van nieuwe medicijnen: 'We zitten nu op een kantelpunt. Ik ben ervan overtuigd dat niemand dit omslachtige en ondoorzichtige toelatingssysteem met opzet in het leven heeft geroepen. Ik proef veel wil om dit samen op te lossen. Tijdens de coronacrisis is al gebleken dat het sneller kan.'

Frenken vervolgt: 'In Duitsland en België wordt ook stevig onderhandeld. Ze komen daaruit op soortgelijke prijzen, maar de patiënten hebben er eerder toegang tot de medicijnen. Dat zit mij hoog.'

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) is gestart met de campagne #terugnaar100 om de toelatingsperiode terug te brengen naar maximaal 100 dagen.

Onze sector kan zoveel meer betekenen voor Nederland dan nu.

Over de ambitie om van Nederland het Boston aan de Noordzee te maken, zodat ons land gezonder, weerbaarder en welvarender wordt: 'Onze sector kan zoveel meer betekenen voor Nederland dan nu.'

Frenken wijst erop dat ons land veel mogelijkheden heeft, maar dat er ook nog het nodige moet gebeuren: 'Zo moeten vergunningsprocedures voor klinisch onderzoek worden verkort. Verder is het nodig om te investeren in nieuwe, grote laboratoria, waar publiek-private samenwerkingen van de grond komen.'

Lees hier het hele Elsevier interview.