25-08-2020

Onderzoek: bijna helft Nederlanders stelde afspraak huisarts uit

Bijna de helft de Nederlanders (45%) heeft tijdens de ‘intelligente lockdown’ geen afspraak met de huisarts gemaakt. Bij 26% werd één of meerdere zorgafspraken afgezegd. Dertien procent vond dat ze niet de zorg hebben gekregen die ze nodig hadden.

Vijftien procent van de medicijngebruikers had problemen met de levering van hun medicijnen. Dat blijkt uit onderzoek van Erasmus School of Health Policy & Management en onderzoeksorganisatie IQVIA onder 2100 Nederlanders. De onderzoekers bekeken hoe het ging met Nederlanders na acht weken van ‘intelligente lockdown’. Er werd behalve naar toegang tot gezondheidszorg ook gekeken naar zorgen over financiën en gezondheid en productiviteit.

Toegankelijkheid zorg
‘Het is zorgelijk om te zien dat zoveel mensen zorg hebben gemeden en dat patiënten het idee hebben niet de zorg te hebben ontvangen die ze nodig hebben’, zegt Dineke Amsing, manager Toegang en Goed Gebruik Geneesmiddelen bij de VIG. ‘Samen met onze leden en andere partijen, zoals de KNMP, LHV en Verenzo hebben we aandacht gevraagd voor de problemen in de eerste lijn en hoe we hier ons het beste op kunnen voorbereiden bij een mogelijke tweede golf.’

Meer beenamputaties
Het feit dat mensen niet naar de huisarts durven en te laat in het ziekenhuis komen, kan grote gevolgen hebben zo bleek deze week. Zo heeft het stilvallen van de reguliere zorg in meer ziekenhuizen geleid tot een toename van het aantal grote amputaties. ‘In andere jaren was 15% van de ingrepen een amputatie van een groot deel van het been; nu is dat 42%’, zei vaatchirurg Lijckle van der Laan uit het Amphia ziekenhuis tegen NOS. De resultaten van zijn onderzoek worden binnenkort gepubliceerd in Annals of Vasular Surgery, maar staan nu al online.

Stress
Naast de angst om naar de huisarts te gaan, is meer dan helft van de Nederlanders (59%) bezorgd over zijn financiële toekomst. Twintig procent maakt zich zelfs ‘veel’ of ‘heel veel’ zorgen. Vijftien procent van de Nederlanders geeft aan stress te ervaren, wat heeft geleid tot minder productiviteit. Van de Nederlanders met werk werd 44% gehinderd in zijn of haar werk door de coronacrisis.

Ziekteverzuim
Normaal ligt het ziekteverzuimpercentage tussen de 3,5 en 4,5%. Nu kon 9% van de mensen zijn werk helemaal niet doen door de coronacrisis en kon 10% één of meerdere dagen niet werken. Van de mensen die wel konden werken, deed 34% zijn werk op meerdere dagen minder goed doen dan normaal. Vier procent gaf aan zijn baan te hebben verloren door de crisis en 40% van de Nederlanders maakte zich zorgen om zijn baan te verliezen in verband met de coronamaatregelen.

Persbericht Erasmus School of Health Policy & Management

Artikel Gewone zorg moet door, ondanks corona