02-11-2021

Puzzels op de post

Puzzel, toegang, #terugnaar100, proces
Alle fracties in de Tweede Kamer krijgen deze week post van de VIG. Hierin zit een puzzel met daarop het Nederlandse toelatingssysteem voor geneesmiddelen. Symbolisch voor het ondoorgrondelijke labyrint van aan elkaar geknoopte processen en procedures waardoor patiënten steeds langer moeten wachten op nieuwe geneesmiddelen.

De wirwar aan lijnen, blokken en kleuren laat zien hoe complex het systeem van goedkeuring en toelating van nieuwe geneesmiddelen in Nederland is. Het ontbreekt aan transparantie: er zijn geen tijdlijnen, geen duidelijk omschreven verantwoordelijkheden en er is geen eigenaarschap. Het toelatingssysteem is een niet-toekomstbestendige puzzel. Nieuwe geneesmiddelen (gen- en celtherapieën) passen daar niet in. Bovendien lopen de wachttijden voor patiënten op. Het is daarom tijd voor vernieuwing.

Met de puzzel vraagt de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen aandacht voor de haperende toegang van patiënten tot nieuwe geneesmiddelen en het initiatief #terugnaar100. Doel: uiterlijk honderd dagen na EMA-registratie vergoeding van een nieuw geneesmiddel.

Meer weten over #terugnaar100? Kijk op onze website of neem contact op met Wouter Schelfhorst, manager Public Affairs.