15-07-2019

Schouw: ‘Exodus bedrijven door regelgeving gentherapie’

‘Het is hoog tijd dat we onze regelgeving voor gentherapie concurrerend maken ten opzichte van andere Europese landen. Als we dat niet doen, krijgen we een exodus van goede bedrijven’, zegt Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.

Schouw reageert op nieuws over Orca Therapeutics, een Nederlands bedrijf dat uitwijkt naar Canada voor een belangrijk medisch onderzoek. Het Financieele Dagblad (FD) berichtte hier vrijdag over. Orca Therapeutics ontwikkelt een gentherapie tegen prostaatkanker. In Canada kreeg het bedrijf onlangs groen licht voor het testen van zijn gentherapie op 24 patiënten, een maand na het indienen van de aanvraag. Dat proces had in Nederland zeker een jaar geduurd, volgens topman Kees Groen van Orca. ‘En dan was het nog onzeker geweest of we ook echt toestemming hadden gekregen.’

‘Tenenkrommend’
Arne Weverling, Tweede Kamerlid voor de VVD, noemt het besluit van Orca ‘tenenkrommend’. Hij zegt dat Nederland zichzelf op achterstand zet met de complexe procedures. De Tweede Kamer nam 3 juli drie belangrijke moties van Weverling over gentherapie aan, om onnodige obstakels voor gentherapie weg te nemen. ‘Daar moeten beleidsmakers nu snel mee aan de slag’, zegt Schouw. ‘Het bericht over Orca maakt nogmaals duidelijk dat we geen tijd te verliezen hebben. Een uittocht van bedrijven is sneller gestart dan gestopt. Dit moeten we niet willen.’

Patiënt en economie
Gentherapieën, waarbij een defect gen wordt gerepareerd, beleven momenteel wereldwijd een doorbraak. De Nederlandse patiënt en economie profiteren daar slechts beperkt van, omdat ons land de Europese milieuwetgeving op dit punt strenger interpreteert dan andere Europese landen. Het Nederlandse biotechbedrijf Uniqure verplaatste al eerder een groot deel van zijn activiteiten van Amsterdam naar de Verenigde Staten, mede vanwege niet concurrerende wet- en regelgeving in Nederland. Uniqure geldt als een koploper in de gentherapie.

Meer ruimte voor gentherapie

Wet houdt gentherapie weg bij patiënt