24-06-2022

Vaccins voorkwamen 20 miljoen sterfgevallen in één jaar

Infographic Lancet 20 mln levens gered met vaccin in eerste jr
In het eerste jaar na de registratie van het eerste coronavaccin zijn wereldwijd zo’n 20 miljoen COVID-19 sterfgevallen vermeden, dankzij coronavaccins.

De berekening, donderdag gepubliceerd door The Lancet, beslaat de periode van 8 december 2020 tot 8 december 2021, en betreft in totaal 185 landen.

Waardevolle investering

‘Dit onderstreept nog eens hoe ongelooflijk belangrijk het is om als bedrijven, wetenschappers en overheden gezamenlijk te blijven investeren in de ontwikkeling van vaccins en medicijnen’, zegt Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG).
Medicijnen en vaccins worden nog te vaak gezien als een kostenpost. Maar in feite vormen ze een van de meest waardevolle investeringen die je kunt doen in een maatschappij én economie. Tijdige innovaties kunnen veel ziekte en sterfte voorkomen, bewijst deze studie opnieuw. Ze verminderen ook de druk op de zorg, zorgkosten en ziekteverzuim.

Publicatie in The Lancet

VIG: Sámen geneesmiddelenontwikkeling verbeteren