26-03-2019

Van Eenennaam: ‘Bestuurders meer voortouw bij waardegedreven zorg’

["

\u2018Tot nu toe waren het vooral vooruitstrevende artsen die hun bestuurders wisten te overtuigen van de toegevoegde waarde van value based healthcare, maar nu is de tijd rijp voor zorgbestuurders om de voordelen van waardegedreven zorg in te zien en het voortouw te nemen.\u2019<\/p>","

Dat schrijft Fred van Eenennaam, oprichter en voorzitter van het VBHC Center Europe, en onderzoeker bij diverse binnen- en buitenlandse universiteiten, in een column<\/a> in een gesponsorde bijlage over uitkomstgerichte zorg in het NRC. Van Eenennaam is groot pleitbezorger van uitkomstgerichte zorg en introduceerde het concept enkele jaren geleden in Nederland.

<\/p>

Onomkeerbaar
<\/strong>Van Eenennaam spreekt van een onomkeerbare beweging in de zorg, die steeds meer navolging krijgt. Het VBHC Center Europe ondersteunt initiatieven, waarbij de focus steeds meer ligt op leiderschap en cultuur. \u2018Tot nu toe waren het artsen die hun bestuurders ervan wisten te overtuigen dat deze manier van zorg verlenen niet alleen meer waarde toevoegt voor pati\u00ebnten en hun familie, maar uiteindelijk ook tot lagere kosten leidt. Nu is het tijd om aan bestuurders die nog niet zo ver zijn, de waarde van uitkomstgerichte zorg te laten zien, opdat zij h\u00fan artsen de ruimte geven\u2019, besluit de onderzoeker.

In de bijlage, die mogelijk is gemaakt door Roche, staan verder praktijkvoorbeelden van uitkomstgerichte zorg en meningen en ervaringen van zorgverzekeraars, ziekenhuizen, geneesmiddelenbedrijven en pati\u00ebnten.<\/p>