16-03-2021

Verkiezingskoorts

GERARD SCHOUW 4421foto René Koster klein
Morgen is het dan eindelijk zover. Nederland gaat massaal naar de stembus om een nieuwe Tweede Kamer en daarmee een nieuwe regering te kiezen. Vanaf 21.00 uur laat de eerste exitpoll zien hoe het politieke landschap verandert. Spannend!

De afgelopen weken zijn er veel inspirerende debatten geweest met aspirant Kamerleden over de toekomst van de zorg en het geneesmiddelenbeleid. Wat waren de belangrijkste items en zien we er straks iets van terug in een regeerakkoord?

In de eerste plaats ging de discussie vooral over het belang van preventie. Naast de al bekende preventieklassiekers zoals gezonde voeding, niet roken, meer bewegen en matig drinken stond nu ook medische preventie in het brandpunt van de discussie. Begrijpelijk, want het ontwikkelen en produceren van vaccins ter bestrijding van de COVID-19 pandemie is een vorm van medische preventie pur sang. Zonder twijfel zal de term pandemic preparedness, oftewel hoe bereiden we ons in de toekomst beter voor op nieuwe uitbraken, terug komen in het nieuwe regeerakkoord.

In de debatten ging het ook over de grotere rol die Nederland kan spelen bij het ontwikkelen en produceren van nieuwe geneesmiddelen en vaccins. Dat Leiden internationaal op de kaart staat vanwege het Janssen-vaccin smaakt naar meer. Politici willen ook dat Europa voor de toelevering van medicijnen minder afhankelijk wordt van landen als China en India. Als VIG zagen we dit aankomen en anticiperen daarop met ons Actieplan infectieziekten en onze voorstellen voor Nederland als medicijnhub.

Politici onderschrijven breed de noodzaak van digitalisering en uitkomstgericht werken in de zorg. Bijvoorbeeld door het aanleggen van registers die het effect van behandelingen bijhouden. Na wat aarzelende stapjes de afgelopen jaren zou een hernieuwde aanpak - aangejaagd door de kansen die artificial intelligence ons bieden – een grote vlucht kunnen gaan nemen.

Tot slot was de beschikbaarheid van medicijnen en de betaalbaarheid ervan een terugkerend onderwerp. Een belangrijk onderwerp, omdat steeds meer geneesmiddelen op maat voor een specifieke patiënt worden gemaakt. Politieke partijen willen dat nieuwe medicijnen sneller beschikbaar zijn voor iedereen die zorg nodig heeft, maar hoe gaan we dan om met de betaalbaarheid? Duidelijk is dat eenvoudige antwoorden niet voor het oprapen liggen, en dat de overheid en de sector beter moeten samenwerken om tot praktische oplossingen te komen.

Kortom het is tijd om het anders te doen en de uitdagingen van de toekomst met beide handen aan te pakken. Er liggen op medisch gebied enorme kansen. Nederland kan daarbij een voortrekkersrol vervullen als er goed wordt samengewerkt. De geneesmiddelensector is er klaar voor!

Gerard Schouw
(directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen)