09-11-2021

‘Versnelling vaccindonatie via Covax goede zaak’

Nederland gaat structureel en versneld coronavaccins doneren via het Covax-programma. ‘Een goede zaak,’ vindt directeur Gerard Schouw van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. ‘Zolang de pandemie voortduurt, geldt dat niemand veilig is tot we allemaal veilig zijn.’

Demissionair minister Hugo de Jonge (VWS) heeft overeenkomsten gesloten met vaccinmakers AstraZeneca, BioNTech/Pfizer, Janssen en Moderna voor de levering van Nederlandse vaccins aan het Covax, het VN-systeem om vaccins over de hele wereld te verdelen. De VIG steunt elke stap die leidt tot betere toegang tot vaccins en medicijnen voor COVID-19.

Get one, give one

De Nederlandse overheid doneert de komende tijd miljoenen vaccins onder de noemer Get one – Give one.

Covax, aantallen donatie door Nederland

Naast het COVAX-programma doneerde Nederland eerder al bilateraal 1,5 miljoen vaccins uit eigen voorraad aan onder andere Suriname, Indonesië, de Kaapverdië en Namibië.

Vaccinmakers

Naast de verschillende landen, zetten ook de vaccinmakers zich in door vaccins beschikbaar te stellen. Zo heeft Janssen afspraken gemaakt om extra doses te leveren aan Covax en de Afrikaanse Unie. In totaal gaat het om 900 miljoen vaccins.

Infrastructuur

Volgens vaccingezant Hans Schikan is het doneren van vaccins een goede zaak, maar slechts een deel van de oplossing: ‘Je moet de landen ook helpen om lokaal een goede infrastructuur op te zetten. Zorg voor voldoende opgeleid personeel, prikcapaciteit, en zaken als genoeg droogijs voor koude opslag. Het is heel complex om het goed te doen. Nederland kan ook daarmee helpen’, aldus Schikan tijdens de VIG Talk over pandemische paraatheid van 28 oktober.