25-08-2020

VIG Septemberbijeenkomst met Kamerleden

De coronacrisis is bepaald nog niet voorbij. Toch is het goed om na een turbulent half jaar alvast een tussenbalans op te maken. Hoe krijgen we Nederland coronaproof? En welke lessen hebben we geleerd over medicijnen en vaccins? Praat mee op 30 september!

De VIG Septemberbijeenkomst op 30 september draait om COVID-19. Dit online event wordt opgenomen in Nieuwspoort (Den Haag) en is live te volgen. Online deelnemers kunnen zich via een chatfunctie mengen in het debat, met vragen en opmerkingen. Rens de Jong, bekend van onder meer RTL Z en BNR, is dagvoorzitter.

Niet de laatste crisis

‘Dit onderwerp is natuurlijk super actueel’, zegt Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG). ‘Tegelijkertijd zien we dat de coronacrisis vragen oproept over onderliggende patronen in de zorg, die zich al jaren aftekenen.’
Bieden we genoeg ruimte voor klinisch onderzoek en medicijnproductie in eigen land, zodat we minder afhankelijk worden van India en China? Zijn de Europese en Nederlandse procedures wel efficiënt genoeg? Deze en andere vragen komen tijdens de VIG Septemberbijeenkomst aan de orde.
Schouw: ‘De huidige gezondheidscrisis is een katalysator voor discussies over die onderwerpen. Het is goed om het daar met een brede groep professionals over te hebben, omdat dit hoogstwaarschijnlijk niet de laatste gezondheidscrisis is die de wereld treft. Laten we nú lessen trekken voor de toekomst.’

Sprekers
Twaalf deskundigen leveren op 30 september een actieve bijdrage aan de discussie, via filmpjes en een paneldebat. Tweede Kamerleden Joba van den Berg (CDA) en Hayke Veldman (VVD) bijvoorbeeld. Ook Ernst Kuipers (Landelijk Netwerk Acute Zorg), Ingrid Thijssen (VNO-NCW), Ton de Boer (CBG), Dianda Veldman (Patiëntenfederatie Nederland), Clémence Ross- van Dorp (topsector LSH), Hans Schikan (topteam LSH) en Ida Haisma (Leiden Bio Science Park) geven acte de présence. Namens de geneesmiddelensector betreden Dorota Mazurkiewicz (Biogen), Ben Lucas (MSD) en Bart van Zijll Langhout (Janssen) het podium.

Datum, tijd en aanmelden

De VIG Septemberbijeenkomst is dit jaar op woensdag 30 september, van 15.30 tot 17.00 uur. Aanmelden is al mogelijk, via onderstaande link!