24-11-2020

VIG Talk over diagnostiek oncologie

Het oncologische landschap zal er in 2030 voor patiënten met kanker heel anders uitzien. Dankzij nieuwe moleculaire technieken gaan we steeds meer toe naar behandeling op maat. Over moleculaire diagnostiek bij oncologie gaat de VIG Talk op 3 december.

De twee sprekers zijn Peter Kapitein (voorzitter executive board Inspire2Live) en Koos van der Hoeven (directielid Hartwig Medical Foundation, internist-oncoloog, lid Adviescollege Code VIG).

Behandeling op maat
Nu worden vormen van kanker nog vernoemd naar het aangedane orgaan, zoals darmkanker of borstkanker. Maar nieuwe moleculaire technieken laten zien dat er ook binnen een bepaald orgaan een grote variëteit aan kankersoorten kan bestaan. In feite kun je spreken over honderden verschillende kankersoorten. Dit vraagt ook om een diversiteit aan mogelijkheden tot behandeling. De verwachting is dan ook dat behandeling op maat eerder de regel wordt dan de uitzondering.

Twee sprekers
Op 3 december geven Koos van der Hoeven en Peter Kapitein hun visie op dit thema, in korte presentaties. Daarna beantwoorden zij vragen die in de chat worden gesteld. Zo gaan zij met elkaar én de online deelnemers het gesprek aan over de gezamenlijke maatschappelijke uitdaging die deze transitie met zich meebrengt, wat daarvoor nodig is en wie daaraan kan bijdragen.

Aanmelden
De VIG Talk wordt live uitgezonden, op donderdag 3 december van 16.00 tot 17.00 uur. Carla Vos, hoofd Kennis en Beleid bij de VIG, is dagvoorzitter. Deelnemers kunnen online vragen stellen, via de chatfunctie. Aanmelden kan via onderstaande link. Deelnemers ontvangen kort voor de VIG Talk een linkje.