28-04-2020

WHO: Alleen samen kunnen we deze uitdaging de baas!

Regeringsleiders van over de hele wereld lanceerden vrijdag een initiatief voor een mondiale publiek-private samenwerking voor de ontwikkeling van diagnostiek, geneesmiddelen en vaccins voor COVID-19.

De WHO coördineert dit initiatief, genaamd Call to Action Accelerator, samen met een aantal wereldleiders, waaronder Europese regeringsleiders. De aangesloten partijen hebben vijf toezeggingen gedaan, waaronder de belofte te zorgen voor gelijke toegang tot innovatieve behandelingen voor COVID-19 en om samen te werken bij het bestrijden van deze mondiale gezondheidscrisis.

Beloften
Ook IFPMA, de wereldwijde vereniging van biofarmaceutische bedrijven en nationale verenigingen, is partner van het initiatief. Geneesmiddelenbedrijven zijn zich bewust van hun rol om patiënten en samenlevingen te ondersteunen. Naast het op peil houden van de bestaande geneesmiddelenvoorziening, investeren bedrijven over de hele wereld in onderzoek waarvan ze niet weten of het succesvol zal zijn. Verschillende bedrijven hebben toegezegd dat hun vaccins tegen kostprijs beschikbaar komen. Naast een eventueel vaccin, zal een mogelijke behandeling betaalbaar en wereldwijd beschikbaar worden gemaakt. Deze belofte is door individuele bedrijven gedaan en is onderschreven door EFPIA, de Europese brancheorganisatie. De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) heeft dit ook opgenomen op haar website.

Samen
De VIG is blij dat de WHO de inspanning van alle partijen, inclusief geneesmiddelenbedrijven, erkent. Zij roemt de bijdrage die de sector levert om deze crisis op te lossen. ‘Geneesmiddelenbedrijven staan volledig achter de doelstelling om een veilig, effectief en betaalbaar vaccin en behandeling voor COVID-19 te realiseren. Alleen samen kunnen we deze opdracht tot een succes brengen’, aldus de VIG.

PDF Call to Action Accelerator