16-04-2020

WHO: wereldwijd 70 coronavaccins in ontwikkeling

Wereldwijd zijn er zeventig kandidaat-vaccins tegen COVID-19 in ontwikkeling. Drie van deze vaccins worden al in klinische studies getest op mensen. Dat blijkt uit een overzicht dat de wereldgezondheidsorganisatie WHO de afgelopen week maakte.

Onder de ontwikkelaars bevinden zich verschillende bedrijven die lid zijn van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, zoals Janssen, Sanofi en Pfizer. Drie bedrijven in de top 70 testen hun kandidaat-vaccins nu al op mensen: het Chinese bedrijf CanSino test zijn vaccin in een fase II-studie. De vaccins van de twee Amerikaanse bedrijven Moderna en Inovio bevinden zich nog in de eerste fase van klinisch onderzoek.

Verklaring
De WHO publiceerde maandag ook een verklaring, waarin een grote groep wetenschappers en bedrijven uit allerlei landen verklaart op allerlei mogelijke manieren te zullen samenwerken in de strijd tegen het COVID-19 virus. Of er in 2020 al vaccins beschikbaar komen voor grote patiëntgroepen, is nog maar zeer de vraag.

Samenwerkingen
Het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en Janssen kondigden woensdag aan te gaan samenwerken om de werking van een nieuw experimenteel vaccin tegen het coronavirus te onderzoeken. In het LUMC worden de immuunreacties getest die worden opgewekt door de kandidaat-vaccins. Sanofi en GSK maakten dinsdag bekend dat zij gaan samenwerken bij de ontwikkeling van een coronavaccin. Het doel is om de tweede helft van dit jaar het vaccin te testen in mensen, en om volgend jaar voldoende doses te hebben. De bedrijven ontvangen financiering van de Amerikaanse overheid.

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen heeft een achtergronddocument opgesteld over vaccinontwikkeling in algemene zin en specifiek met betrekking tot COVID-19.

Overzichtspagina met coronanieuws

Top 70 WHO