12-02-2019

Ziekenhuis is geen loterij

Magistrale bereiding puur vanwege de prijs mag niet. Daarbij zijn er geen garanties dat deze zelfbereide middelen veilig zijn. Patiënten moeten er op kunnen rekenen dat zij de beste en veilige behandeling krijgen. Een ziekenhuis is immers geen loterij.

Dat stelt de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, als reactie op een gift van de VriendenLoterij aan Amsterdam UMC.

Glashelder
Het Amsterdamse ziekenhuis krijgt € 5 miljoen van de VriendenLoterij, om geneesmiddelen na te maken. Natuurlijk is het mooi dat een loterij mee wil helpen bij het toegankelijk maken van effectieve medicijnen voor patiënten. Dat is overigens niet nieuw. Ook een goede doelenorganisatie als het KWF investeert al langer in medicijnonderzoek.
Maar de spelregels voor apothekersbereidingen (magistraal bereiden) zijn glashelder. Apothekers mogen voor hun eigen patiënten maatwerkmedicijnen leveren, mits deze niet op een normale manier beschikbaar zijn. Het kopiëren van (gepatenteerde) geneesmiddelen alleen vanwege de prijs is wettelijk niet toegestaan.

Plagiaat
Daarom maakt de Vereniging zich grote zorgen over de ondoordachte manier waarop het kabinet de deur openzet voor deze vorm van plagiaat. Farmaceuten staan onder streng toezicht, zodat patiënten zeker weten dat hun geneesmiddelen veilig en effectief zijn. Die zekerheid hebben zij niet bij nagemaakte medicijnen. Bovendien is ons land gehouden aan internationale wet- en regelgeving en zou Nederland, zeker met de komst van de Europese toezichthouder EMA, het goede voorbeeld moeten geven.

Bijwerkingen
De innovatieve geneesmiddelensector begrijpt dat er discussies zijn over betaalbaarheid en toegankelijkheid van nieuwe medicijnen. Deze dilemma’s zijn echter alleen op te lossen in een structureel overleg tussen overheden, geneesmiddelenbedrijven, verzekeraars, ziekenhuizen en patiënten.
Dat vraagt een lange termijn visie, met internationale dimensies. Een eenzijdige focus op kostenbesparing lijkt misschien mooi voor de korte termijn, maar heeft ernstige bijwerkingen.

Magistraal bereiden (animatie)

Ontwikkeling geneesmiddel (animatie)