07-02-2023

Kamer bezorgd over trage beschikbaarheid medicijnen

GVS #terugnaar100 toegang geneesmiddelenvergoedingssysteem
Het Financieele Dagblad beschreef eind januari dat het, na Europese goedkeuring, gemiddeld nog 600 dagen duurt voordat een geneesmiddel beschikbaar is voor de patiënt. Tweede Kamerlid Liane den Haan maakt zich zorgen en stelde hierover een reeks vragen aan minister Kuipers.

Het ministerie van VWS kan een door de EMA goedgekeurd medicijn in de sluis plaatsen voor prijsonderhandelingen. Maar zo lang het medicijn in de sluis zit, wordt het niet vergoed en is het niet beschikbaar voor de patiënt. Den Haan vraagt in een motie aan de minister welke maatregelen hij gaat nemen om de doorlooptijden van sluisgeneesmiddelen te verbeteren. En of er onderzoek wordt gedaan naar de gevolgen voor mensen die langer moeten wachten op hun medicijnen.

Hard gelag

Momenteel plaatst het ministerie ongeveer een op de vijf door de EMA goedgekeurde geneesmiddelen in de sluis. ‘Terwijl Duitse en Belgische patiënten de goedgekeurde medicijnen al krijgen, zitten de medicijnen in Nederland vaak nog een jaar in de sluis’, weet Wim de Haart, manager gezondheidseconomie en vergoeding bij de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG). ‘Een hard gelag voor een ernstig zieke patiënt.’

Andere landen

Den Haan vraagt zich af hoe het staat met de gesprekken van de minister met het Zorginstituut en geneesmiddelenbedrijven over de mogelijkheden om de doorlooptijden van de sluis te verkorten. Tot die inventarisatie had zij opgeroepen in een in juni aangenomen motie.
Verder wil het Kamerlid van de minister weten of inmiddels is onderzocht wat wij kunnen leren van landen als Duitsland, Frankrijk en Zwitserland, als het gaat om snellere toegang tot nieuwe medicijnen.

#terugnaar100

‘Het is belangrijk dat de sluisprocedure transparanter en vooral sneller wordt, zodat we patiënten in Nederland eerder kunnen helpen’, aldus De Haart. Ook hij vindt de situatie zorgelijk. ‘De VIG sluit zich dan ook volledig aan bij de vragen van kamerlid Den Haan.’

De VIG startte anderhalf jaar geleden de campagne #terugnaar100, met als doel de sluisperiode terug te brengen naar maximaal 100 dagen.

Kamervragen Liane den Haan over sluis

De medicijnsluis: hoe nu verder (met link naar FD-artikel)