26-02-2019

Kennisatelier naderende Brexit

De bezorgdheid over een ‘harde Brexit’ neemt toe. Ook voor de geneesmiddelensector bestaan grote risico’s. In het kennisatelier dat 6 maart plaatsvindt bij de Vereniging, spreken Maurice Galla (VWS) en Ad Antonisse (AstraZeneca) over alle voorbereidingen.

Sinds maart 2017 zijn leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen bezig met de voorbereidingen op de Brexit. Toegankelijkheid van medicijnen voor alle patiënten, zowel op het Europese vasteland als in Groot-Brittannië, heeft daarbij de hoogste prioriteit.

Oogje dicht
Bij een harde Brexit knijpt de Europese Unie tijdelijk een oogje dicht bij de controles van medicijnen die vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Europa komen. Hiermee wordt voorkomen dat patiënten in Nederland en in heel Europa bepaalde medicijnen mogelijk niet meer zouden krijgen of met (grote) vertraging. Het gaat hierbij om geneesmiddelen die in het Verenigd Koninkrijk worden gemaakt. Dit werd maandag bekend gemaakt door de Europese Commissie.

Overlast beperken
Patiënten(organisaties) zijn bezorgd over de beschikbaarheid van hun geneesmiddel, als straks het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie heeft verlaten. Galla en Antonisse vertellen in het kennisatelier over de voorbereidingen, zodat patiënten zo min mogelijk last hebben van Brexit.

Aanmelden
Het kennisatelier start om 15.00 uur en is open voor iedereen die graag op de hoogste is van de laatste ontwikkelingen op Brexit-vlak. Aanmelden kan via de website van de Vereniging.

Schouw: ‘Help patiënten bij harde Brexit’

Onze man in Londen: Tom Denee deel 1, deel 2, deel 3