21-06-2022

Patiëntenfederatie: stel nieuw vergoedingssysteem geneesmiddelen uit

GVS #terugnaar100 toegang geneesmiddelenvergoedingssysteem
De plannen van de overheid voor een nieuwe manier om geneesmiddelen te vergoeden zijn zo ingewikkeld, dat het beter is om met de invoering ervan te wachten. Dat stelt de Patiëntenfederatie Nederland in een brief van 20 juni aan de Tweede Kamer.

Alleen uitstel van de modernisering van het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) kan ervoor zorgen dat patiënten en hun organisaties genoeg tijd krijgen om mee te denken, schrijft de Patiëntenfederatie.

Wisselen of meer betalen

Minister Kuipers wil de maximale eigen bijdrage voor geneesmiddelen uit het GVS voor de komende twee jaar opnieuw op € 250 zetten. Volgens de federatie is er een grote kans dat veel patiënten in die twee jaar als gevolg van de verandering van het GVS geconfronteerd worden met gedwongen wisseling van medicijnen óf hogere eigen bijdragen. Dit geldt zeker voor patiënten die veel en verschillende medicijnen moeten gebruiken, vanwege meerdere aandoeningen.

Kritiek

De voorgenomen GVS kreeg eerder in juni al de nodige kritiek in de Tweede Kamer. De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) betitelde het plan als ‘onnodig, onverstandig en onrealistisch.’

Bericht en brief Patiëntenfederatie Nederland

Tweede Kamer kritisch over ‘modernisering’ GVS